
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MEDIA@LSE Electronic Working Papers 
 
Editors: Dr. Bart Cammaerts and Dr. Nick Anstead 
 
 

 
No. 22 
The Political and Cultural Dynamics of United Nations 
Media Scandals: from Waldheim to Annan  
 
Ingrid A. Lehmann 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Other papers of the series are available online here: 
http://www.lse.ac.uk/collections/media@lse/mediaWorkingPapers/ 



 

Ingrid A. Lehmann (ingleh@aol.com) holds a PhD in Political Science from the Free 
University of Berlin and is lecturer at the University of Salzburg, Austria. She worked from 
1978 until 2003 for the United Nations in various capacities. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Published by Media@LSE, London School of Economics and Political Science ("LSE"), 
Houghton Street, London WC2A 2AE. The LSE  is a School of the University of London.  It is 
a Charity and is incorporated in England as a company limited by guarantee under the 
Companies Act (Reg number 70527). 
 
Copyright in editorial matters, LSE © 2011 
 
Copyright, EWP 22 - The Political and Cultural Dynamics of United Nations Media 
Scandals: from Waldheim to Annan. Ingrid A. Lehmann, 2011. 
 
The author has asserted her moral rights. 
 
ISSN 1474-1938/1946 
 
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval 
system or transmitted in any form or by any means without the prior permission in writing of 
the publisher nor be issued to the public or circulated in any form of binding or cover other 
than that in which it is published. In the interests of providing a free flow of debate, views 
expressed in this EWP are not necessarily those of the editors or the LSE.  
 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 2 - 

The Political and Cultural Dynamics of United Nations 

Media Scandals: from Waldheim to Annan  

 

Ingrid A. Lehmann 

 

ABSTRACT 

 

This Working Paper presents a cross-cultural analysis of media scandals affecting an inter-

governmental organization, the United Nations, over a twenty-year time period. In the paper 

international media scandals are approached and analysed as struggles over power which 

impact the image of international leaders, i.e. two secretaries-general of the United Nations. 

Following John Thompson’s seminal work on media scandals it is asserted that scandals can 

seriously to irreparably damage the reputation of individuals and institutions. However, as 

this study shows, the Waldheim scandal in 1986 which occurred after he had left the United 

Nations and became enmeshed in issues of the “Second Cold War”, did not damage the UN as 

an institution. In the case of Kofi Annan, two incidents are analysed. The first occurred in 

2004 when Annan pronounced the Iraq war “illegal”. This prompted an onslaught by US neo-

conservative media, while European media treated the issue very differently, thus 

substantiating the thesis of a “transatlantic media divide” over the Iraq war. The second 

instance was related to the release of a report by Paul Volcker on the Oil-for-Food program in 

2005 which appeared to “absolve” Annan, but which nevertheless led to serious and multiple 

allegations against him in various U.S. media. Calls for Annan’s resignation were, however, 

not heeded. Again, the media in European countries did not portray the Oil-for-Food 

program as negatively as in the U.S. Different political cultures are seen to be the 

determining factor in the variation in media reporting on these scandals.    

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 3 - 

INTRODUCTION  

 

In 1986 an outcry erupted in many countries when it was revealed by the media that two-

term United Nations (UN) Secretary-General Kurt Waldheim had lied about his wartime 

service in the German army. Nearly two decades later, Secretary-General Kofi Annan was 

implicated in the “oil-for-food” scandal. In both cases, the UN secretariat and several 

member states were enmeshed in a resultant series of media scandals that deeply affected 

perceptions of the UN. The “oil-for-food” scandal of 2004-2006 occurred at a time when the 

UN was called upon to manage and intervene in several international conflicts, from 

Afghanistan to the Congo, from Haiti to the Middle East. The “Oil-for-Food”-scandal clearly 

had a negative impact on the organization’s ability to perform its political tasks.   

 

In this paper it is argued that a transatlantic media and opinion divide on the UN which had 

been observable in earlier decades, grew during the Presidency of George W. Bush and 

became critical during the second half of Annan’s term in office (2002-2006). This was 

largely a result of a chasm which developed in the international community over the war 

against Iraq. Cross-cultural press analysis shows that the scandals dominating Anglo-

American media reporting on the UN were minor stories in the non-English speaking press, 

or were not considered news at all. Consequently, public perceptions of the oil-for-food 

scandal stories across several countries appeared to be culturally specific: they were viewed 

very differently in other Western countries, while opinion in the non-Western world varied 

even more widely. 

 

To analyse this phenomenon over time, the first part of this paper analyzes an earlier UN 

scandal: the Waldheim-scandal, which first broke in the mid-1980s. The Waldheim case thus 

offers itself as a comparison to the second case, which relates to the series of media scandals 

in UN Secretary-General Annan’s second term (from 2004 to 2005).  

 

APPROACHES TO INTERNATIONAL SCANDAL REPORTING 

 

The theoretical paradigm used in this study is the concept of symbolic power and the 

symbolic uses of politics. Thompson (2000: 245) defines symbolic power as ‘the capacity to 

use symbolic forms to intervene and influence the course of events’ and scandals as ‘struggles 

over symbolic power in which reputation and trust are at stake’. This concept helps to explain 

the special vulnerability of organizations such as the UN to scandalization: when its moral 

stature is undermined through allegations of scandal, its power is weakened accordingly. 

Thompson also maintains that values and norms which give rise to scandals in one cultural 

context may fall on deaf ears in other environments. Lull and Hinerman (1998) also 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 4 - 

underline that scandals are interpreted differently by different audiences. Burkhardt (2006) 

considers media scandals as specific constructs of reality by the media system itself, a 

constructivist approach which helps put the different construction of reality about critical 

international issues by national media into a theoretical perspective.  

 

As Thompson confirmed during the ECREA-Symposium on “The mediation of Scandal and 

Moral Outrage” which took place at the LSE from 16-17 December 2011, very little has been 

published to date on the development and dynamics of international media scandals and 

that most mediated scandals are steeped in the national culture of the country concerned. 

 

By contrast, where international organizations and their leaders are concerned, mediated 

scandals are usually trans-cultural affairs; their dynamics are best traced by comparative 

media analysis which is the method employed in this study. Scandal reporting about the UN 

is typically generated by media and NGOs in certain countries, but this reporting is 

frequently interpreted differently or ignored completely by the media and the public in other 

countries. We have therefore observed a media and opinion divide on the UN that probably 

has its origins in various – and varying – national political cultures (Lehmann, 2005a).  

 

International media scandals are defined here as problematic incidents 

affecting two or more countries, that arouse media attention, are widely 

covered by the media in those countries and cause damage to the reputation of 

individuals, institutions, corporations or nations. 

 

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 5 - 

CASE STUDY 1: 

THE WALDHEIM SCANDAL – COVERAGE AND IMPACT 

 

Background 

 

At the beginning of the Presidential election campaign in Austria in 1986 when the former 

UN Secretary-General and ex-Austrian Foreign Minister Kurt Waldheim ran against a little-

known opponent and looked likely to win the elections, an international media scandal 

ensued. It began with an article in the weekly Austrian magazine, Profil (3 March, 1986) in 

which Hubertus Czernin disclosed information not widely known about Waldheim’s wartime 

past. The magazine published documents which proved that Waldheim had been a member 

of a mounted unit of the SA and the NSDSB (National Socialist German Students’ 

Association). One day later, the New York Times (NYT) revealed further information about 

Waldheim’s wartime service; namely that he had indeed served with General Loehr of Army 

Group E in the Balkans. Loehr was responsible for mass deportations of Greek Jews in 

Salonika and was sentenced to death in 1947 and subsequently executed by a Yugoslav 

military tribunal.  

 

The main incriminating fact against Waldheim was initially that he had lied about his 

wartime service in his autobiographies, where he alleged that he had been injured in 1941 and 

never returned to active service on the Eastern front. His version of the wartime years not 

only turned out to be untrue, but the fact that he implied that he and his family had actually 

resisted the Nazis upset many1. In the face of his denials, information about his service with 

General Loehr was revealed on a piecemeal basis during the election campaign and thereafter 

which fuelled the reporting. As some of that information came from the World Jewish 

Congress and was published in the U.S., international media reporting about the Waldheim-

case became a factor in the Austrian election. Waldheim was elected President after a run-off 

election but was internationally ostracized during his Presidential tenure: he was never 

invited by any foreign heads of state (except for three Arab countries). On top of that, 

Waldheim was put on the “watch-list” for undesirable aliens by the the U.S. Government. For 

the rest of his life, until his death in 2007, Waldheim maintained that he was a victim of a 

Jewish conspiracy and that he was treated unjustly (Waldheim, 1996; Cowell, 1996). 
 

Eventually the Waldheim affair led to a wide-spread re-examination by the Austrian public of 

its country’s wartime role and engendered a belated discussion of its Nazi past. As the 

historians Botz (2006), Mitten (1999) and Rathkolb (2005) have pointed out, the Waldheim 

                                                
1 As Toth (2006: 49) pointed out, Waldheim and his family sought to advance his career through membership in 
various organizations of the Nazi-regime. . 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 6 - 

scandal which led to the exposure of his Lebenslüge was a watershed moment in Austrian 

history in that it caused a fundamental re-examination of the country’s cherished self-image  

as ‘the first victim of Nazism’. 

 

Comparative media analysis: election 1986 

 

Having examined the reporting of the Waldheim affair in three newspapers: The New York 

Times (U.S.), Die Presse (Austria) and the Sueddeutsche Zeitung  (Germany) during the 

time-period from 3 March to 14 June 1986, significant differences were discovered in the 

substance of reporting, the sources the three newspapers used and the framing that occurred.  

 

New York Times (NYT) 

 

The NYT published over 120 articles on the subject in three months, i.e. more than one a day. 

At the onset of the scandal, in March 1986, the NYT, as the leading investigating newspaper 

in this case, quoted mainly three sources, the Austrian magazine Profil, the World Jewish 

Congress and Waldheim himself who was regularly asked to comment on the allegations 

presented by the WJC about his wartime service.  Its most intensive reporting period began 

on 25 March when the World Jewish Congress launched its allegations, based on research 

presented by US historian Robert Herzstein.2 The evidence presented against him was 

twofold: first, that he had joined two Nazi organizations in 1938 and, secondly, that he had 

omitted to mention his service with General Loehr in the Balkans between 1942 and 1945.  

This period became the subject of speculations by various analysts and commentators, not all 

of which were factually correct. The NYT reported the allegations in an indirect manner, 

usually in neutral tones and it identified the sources of the allegations (Sciolino, 1986).  

 

Die Presse 

 

As the election campaign heated up, Die Presse, a conservative daily newspaper, focused its 

reporting on the attacks against Waldheim and the sources of those attacks: articles and 

comments often used pejorative terms such as ‘hunting Waldheim’, ‘mud-slinging’, ‘hate 

campaign’, ‘smear campaign against Waldheim’ and “Waldheim goes on the offensive.” Die 

Presse thus followed the tone and content of the Austrian tabloid Kronen Zeitung and its 

influential publisher Karl Dichand who, as a World War II-veteran, supported Waldheim 

throughout (Manoschek, 2006: 128). Both papers suggested that the campaign against the 

presidential candidate Waldheim was strategically planned by the rival Social Democrats 

                                                
2 According to Wodak, et al. (1990: 370), the World Jewish Congress sent out 39 press releases on the Waldheim-
case between March and June 1986. Wodak and the other researchers in her project team analyzed the WJC news 
releases on pp. 69-81. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 7 - 

with the help of “their foreign allies”, read the Jewish community in the United States and 

Israel. Die Presse thus appeared close to the pro-Waldheim camp in promoting views, which 

were widely shared in Austria at that time, namely that foreign detractors were meddling in 

Austria’s domestic affairs. It also put the Social Democrats into the uncomfortable position of 

“dirtying their own nest” – Nestbeschmutzung was a popular term at that time in Austria and 

Germany. Framing thus concentrated on patriotic sentiments and Austrian voters clearly 

responded by voting Waldheim into office with a large majority (Wodak, 1990: 62-63). 

 

Süddeutsche Zeitung 

 

The Sueddeutsche Zeitung (based in Munich, Germany), by contrast, reported in a more 

detached and factual manner about the Waldheim revelations, discussing the dilemma this 

controversy posed for the Austrian voters. It described the mud slinging during this election 

campaign, often quoting Austrian sources as well as the NYT, and Israeli statements as 

“Criticism from Israel”. A typical article of the SZ is one headlined “In Austria few doubt 

Waldheim’s Victory” (7/8 June 1986), an article which is divided into four paragraphs, the 

first one focusing on the election and the other three on allegations against Waldheim, 

including the World Jewish Congress’ threats of a legal suit against the OEVP, the appeal by 

former U.S. Ambassador Arthur Goldberg to Waldheim to resign and the abandonment of 

plans by an American university to endow a chair in Waldheim’s name. The framing of the 

Waldheim case by the SZ was of an election campaign fraught with international problems 

for Austria. 

 

Framing of the Waldheim-scandal as a UN-scandal  

 

In the context of this paper it is significant to assess if and how media reporting in 1986 

linked the case to Waldheim’s prior ten-year leadership of the UN. The scandal erupted at a 

time when Waldheim was no longer Secretary-General of the UN and it might even have 

passed the UN by with little lasting damage to its reputation. As it turned out, a nationally 

generated news story, i.e. the article by Czernin in Profil of 3 March 1986, created 

international attention and the affair became an international scandal, precisely because 

Waldheim had been Secretary-General of the UN. In the U.S. the Waldheim story was 

presented in a manner injurious to the image of the UN (Sanjuan, 2006), holding the 

organization retroactively responsible for the selection of a Secretary-General with a highly 

dubious moral stature. 

 

Those UN colleagues who had known Waldheim and who lived and worked in New York in 

1986 were stunned by the initial revelations. We indeed did ask ourselves how a man with 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 8 - 

this background who had been so dishonest about his past could have been elected Secretary-

General of the highest international body, and could have held that position for ten years 

without anyone discovering the truth of his past. Most people who worked in the UN read the 

NYT as their main source of news on a daily basis. As such, the NYT’s reporting naturally had 

the greatest impact on staff perceptions. I remember long discussions with the NYT’s UN 

correspondent Elaine Sciolino, who had received copies of original documents related to 

Waldheim’s service in the German army, and who asked me to help her translate some of the 

texts. The question that kept cropping up was: how could Waldheim’s World War II-

background have eluded all the major international players, especially countries such as the 

United States and the Soviet Union given their access to extensive war records? 

 

The New York Times shifts its Reporting 

 

In June 1986 the NYT focused on the issue of Waldheim’s war record and reported Israel’s 

request to access “2000 war crimes files” from the UN’s own archives. This issue dragged on 

for two months and on 8 June the NYT published a long article “A History of the UN - In Just 

50 Million Pages,” giving details of the little-known UN archive containing war crime 

documentation and suggesting that some records regarding Waldheim had been moved 

(Sciolino, 1986b). In the same issue the NYT also questioned what Yugoslavia knew about 

Waldheim’s wartime activities in its country, suggesting that the Yugoslav government was 

coming under pressure to take a stand, and insinuating that Marshal Tito and people in his 

entourage were aware of the Waldheim record.  

 

The next day, 9 June, the NYT continued to focus on the Soviet role in this affair in an article 

entitled “Soviet denounces Waldheim critics”. This news story, coming as it did at the height 

of the Cold War, is significant as it uses the words of a Soviet spokesman who complains 

against “psychological warfare” by “Zionist forces” and the US government against the UN “in 

order to discredit the world body.” This is the first time it was suggested in the NYT that the 

Soviets saw the attacks against Waldheim as an attack against the UN. 

 

Conspiracy theories abound 

 

This subject was picked up by the German newspaper Süddeutsche Zeitung of the same day, 

in a report entitled “New York Times: Soviets knew of accusations against Waldheim.” It was 

implied that the Soviets must have known about the allegations against Waldheim before the 

disclosures, and used this knowledge to pressure him when he was UN Secretary-General. On 

10 June, the Süddeutsche Zeitung discussed the Soviet role further in an article entitled 

“Praise from Moscow”, which referred to the Soviet government’s praise of Waldheim’s 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 9 - 

achievements during his time as UN Secretary-General and its denunciation of the 

allegations against him.  In another article, the SZ reports on Israel’s decision not to appoint 

a new ambassador to Austria and the suggestion by the Israeli Justice Minister that 

Waldheim would probably face an indictment as an “accessory to war crimes.”  

 

In the Austrian media, by contrast, Waldheim’s UN service and his long international 

experience were presented as proof of his dedication to the goals of international cooperation 

and peace: his UN service was framed in the context of his election campaign for the highest 

political office and served to mute criticism by his detractors. Die Presse reported the 

discussion of the UN war crimes file in May 1986 applauding the UN Secretariat’s “refusal” to 

make it publicly accessible, as there would be access to a collection of “Verleumdungen, 

Verdächtigungen und Anschuldigungen” (“defamations, suspicions and accusations”). In 

June 1986, Die Presse was still absorbed with the question of who had engineered the 

“campaign” against Waldheim.  Linkages between the World Jewish Congress and the 

opposition Social Democrats in masterminding this campaign were suggested, as well as 

actions of “militant Jews” who allegedly engineered the boycott of Austria. Conspiracy 

theories abounded; ominous detractors located “on the East Coast” of the United States, a 

well-known euphemism for Jewish owned and operated media, were frequently identified as 

the perpetrators. (Wodak, 1990: 81ff; Huemer, 2006: 154)  

 

The Waldheim-scandal thus appeared to have had political utility for the Waldheim election 

managers who successfully counter-framed the attacks on Waldheim as attacks on Austria.  

For the UN’s detractors in the United States and Israel, it subsequently became a further 

rallying point against the UN during the continuing Cold War. It was also speculated that the 

Waldheim-scandal was an attempt to embarrass the UN in retribution for the UN’s pro-

Palestinian stance under Waldheim, and especially the General Assembly resolution of 1975, 

which had declared ‘zionism as a form of racism’. 

 

Interpretation: Different Political Cultures 

 

In the United States conservatives had gained ground during the administration of President 

Reagan in what some historians later termed “the second cold war”: the United States and 

other Western countries were still engaged in propaganda battles with the Soviet Union; 

international events were seen very much through the prism of the cold war. In addition, as 

Richard Mitten has reminded us, journalists covering the Waldheim affair filtered the 

information they received ‘through assumptions about National Socialism, WWII and the 

Nuremberg Tribunal’. Mitten concludes that there were ‘structural impediments in news 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 10 - 

gathering and by the ideological and political filters through which the news passed’. (Mitten, 

1999: 68). 

 

 

The Waldheim affair primarily became scandalous as a result of his own obfuscation of the 

facts. As so often, “second-order transgressions” (Thompson 2000:17)i.e. Waldheim’s 

dishonesty in relating his World War II service, was an important element in the unfolding of 

this scandal. At the same time, it was clear to most observers in New York that Waldheim 

would not have been elected Secretary-General of the UN in 1971 or re-elected in 1976 had his 

entire war record been known.(Rauscher, 2006:67) As far as Austria was concerned, it prided 

itself on being a “neutral” country in the Cold War with good connections in both camps. 

Having benefited as a small country from its neutral and intermediary position, Austria was 

helped by the growing influence that the group of 77, and other non-aligned such as 

Yugoslavia, had in cold war diplomacy. It saw Waldheim as one of the architects of that 

successful foreign policy. 

 

However, after the election of Waldheim, there was growing concern in Austria about the 

impact that the ostracization of Waldheim might have on the Austrian international image. 

But there was no discussion of the consequences of this scandal for the UN, the organization 

Waldheim had headed for a decade. The UN offices had become a prominent landmark and 

tourist attraction in Vienna, after the Vienna International Centre with its three skyscrapers 

opened as a new UN regional headquarters in 1979. The image of the UN in the world as the 

result of the Waldheim revelations never became an issue for Austrian media coverage in 

1986 or thereafter.  

 

The reporting of the Waldheim scandal by the media in three countries thus varied 

significantly. As it came at a time when he was no longer Secretary-General of the UN its 

effect on the UN and its international image might have been negligible, but U.S. media 

reporting became injurious to the image of the UN. The Waldheim-revelations thus appeared 

to have had political utility for the UN’s detractors, especially those in the United States who 

had gained ground during the administration of President Reagan. They also became a tool in 

what some have termed a “second cold war” in the mid-1980s. The “politics of 

embarrassment” worked to undermine the UN’s symbolic power in the 1980s and beyond. 

 

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 11 - 

CASE STUDY 2: 

“DEATH BY A THOUSAND CUTS” – THE NEOCONSERVATIVE MEDIA  

AND KOFI ANNAN 

 

We now fast-forward to Case Study 2, a series of allegations against Kofi Annan, the first 

African Secretary-General of the UN. In his first term, from 1996 to 2002, Kofi Annan, a UN-

insider, was largely portrayed in the international media as an international leader of 

outstanding qualities, although some mocked him as “a rock star of international diplomacy”, 

and others called him a “secular pope”(Schlesinger, 2006). The positive, often exuberant 

reporting about Annan lasted for much of his first term, even despite questions which arose 

regarding Annan’s personal role as Under Secretary-General for Peacekeeping Operations 

during the Rwanda genocide (Dallaire, 2003; Meisler, 2007). 

 

In recognition of the UN’s achievements in conflict management and peacekeeping, Kofi 

Annan and the UN were awarded the Nobel Peace Prize in 2001. With the increased visibility 

of the UN came initially a growth in public and financial support, but also further demands 

for the UN to act in the post-cold war environment. This led to expanding budgets and UN 

responsibilities in the field of peace and security, human rights and humanitarian assistance, 

health and the environment. 

 

This case study focuses on two media events in Annan’s second term of office, between 2003 

and 2006: The first looks at media reporting of Annan’s declaration of the Iraq war as illegal 

in September 2004 and the second analyzes media reporting of the results of the Volcker 

Commission on the oil-for-food inquiry in 2005.  

 

Event 1: Iraq War “illegal” 

 

On September 16 2004 Kofi Annan gave an interview to BBC World in which he said that the 

decision to take action in Iraq should have been made by the UN Security Council, not 

unilaterally. When pressed by the interviewer whether he viewed the invasion as illegal, 

Annan said: “Yes, if you wish. I have indicated it was not in conformity with the UN charter 

from our point of view, from the charter point of view, it was illegal.” 

 

These comments provoked an immediate reaction from ‘a former Bush administration aide 

that they were timed to influence the US November election.’ (BBC World, 2004) Annan’s 

statement was later termed (by his communications adviser and Under Secretary-General 

Shashi Tharoor) “one of his few lapses.” Tharoor believes this led to Annan being targeted by 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 12 - 

conservative opinion makers in the U.S.3 It was no secret at that time that many at the UN 

and beyond shared Annan’s sentiments, and that some UN Secretariat political staff had 

repeatedly called for a clear statement from Annan denouncing the invasion of Iraq (Power, 

2008: 436), but it was equally clear that the U.S. government would react quite negatively to 

open criticism in an election year. 

 

U.S. Media Reporting: Targeting the UN 

 

On 16 September, Patrick Tyler reported in the NYT in neutral tones under the headline 

“Annan Says Iraq War Was ‘Illegal’”, on the same day, the official Voice of America reported 

US Ambassador Danforth’s reaction who considered Annan’s remarks “ill-advised and 

poorly-timed”. On September 17 Tyler’s headline read “The Reach of War: Diplomacy; U.N. 

Chief Ignites Firestorm By Calling Iraq War ‘Illegal’”. The Washington Post (17 September) 

reported under the headline “U.S., Allies Dispute Annan on Iraq War”, citing British, 

Australian and French officials. The neo-conservative media, led by the Heritage 

Foundation’s research team, attempted to exploit Annan’s “lapse” in a “web memo” of 17 

September ”Kofi Annan’s Iraq Blunder” in which Phillips and Gardiner called Annan’s 

assertion a “false and spurious” “ill-considered jibe” which “undercuts efforts to stabilize 

post-war Iraq.” (Phillips and Gardiner, 2004). They described Annan’s comments 

“extraordinarily undiplomatic and inappropriate” and questioned “his suitability to continue 

in his post.” On September 16, Lou Dobbs took up the story on CNN for his “bizarre 

statement” and said: “Outrage and anger today after an astonishing statement about Iraq by 

U.N. Secretary-General Kofi Annan”. Dobbs (2004) lamented “the interference that was 

being run over the course of the past two years […] by the Germans and the French […]”. 

 

When the General Assembly session opened in New York the following week, Annan’s 

statement was closely reported by the media worldwide. The NYT of 22 September headlined 

“Annan Reiterates His Misgivings About the Legality of War in Iraq”, and in the article 

Warren Hoge reported that Annan ‘stuck to the point by citing the example of Iraq in his 

larger argument about the primacy of international law and how it applies to advanced 

powers as well as unprincipled individuals’ (Hoge, 2004). On the same day, Claudia Rossett, 

a fellow at the Foundation for the Defence of Democracies, another conservative think tank, 

wrote on the opinion page of the Wall Street Journal (“What’s ‘Illegal’? – Kofi Annan helped 

Saddam Hussein steal food from babies”) linking Annan’s statement to the Oil-for-Food 

program which, to her, is the “real issue”, i.e. how money for humanitarian relief in Iraq was 

diverted to commissions on oil sales. Rossett, who became one of the leading investigative 

reporter on Oil-for-Food in coming months, said it was high time to mend “a system in which 

                                                
3 Tharoor in personal interview with author, Salzburg, November 2008. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 13 - 

a U.N. Secretary-General feels free to describe the overthrow of a murderous tyrant as 

‘illegal,’ but no one at the top seems particularly bothered to have presided over the tyrant’s 

theft of food from hungry children.” (Rossett, 2004). Here we can notice a shift in reporting; 

Annan began to be blamed for ills associated with the Iraq war, which by now was in full 

swing. Annan’s detractors such as William Safire began referring to the scandal as “Kofigate”. 

James Traub, one of Annan’s biographers, described what then ensued as a “witch hunt” 

(Traub, 2006).  

 

Scandal-dumping 

 

One scandal-story after another emerged: in addition to a series of reports about sexual abuse 

in the UN’s peacekeeping mission in the Congo, there were allegations of sexual harassment 

by the head of UNHCR, former Dutch prime minister Ruud Lubbers (who eventually 

resigned), there were reports of misuse of funds in the UN’s own Office of Internal Oversight 

Services and, in November, a vote of no confidence by the UN Staff Council. Finally, there 

were the continuing revelations about Annan’s son Kojo who, it slowly emerged, had 

continued to receive payments from Cotecna, a Swiss company with a contract from the Oil-

for-Food Program. 

 

The neo-conservative Washington Times and the Weekly Standard worked hard to keep 

these stories alive, but the liberal NYT also played a role in maintaining the momentum on 

the oil-for-food scandal. Judith Miller, a reporter for the NYT who had depended on Iraqi 

sources for much of her reporting about alleged weapons of mass destruction in 2002/03, 

and whose reporting was later seen as severely distorted by over-reliance on Iraqi sources 

such as Ahmad Chalabi, continued to report on oil-for-food in the NYT. After Miller’s 

resignation from the Times, a former colleague and long-time UN bureau chief, Barbara 

Crossette urged to take a closer look at her reporting, which was “personally damaging to 

Secretary-General Kofi Annan because the reports were frequently based on half-truths or 

hearsay peddled on Capitol Hill by people determined to force Annan out of the office” 

(quoted in Meisler, 2007: 289).  

 

On December 4, 2004, Republican Senator Norm Coleman of Minnesota, wrote an op-ed 

article in the Wall Street Journal “It’s time for UN secretary-general Kofi Annan to resign.” 

According to Stan Meisler, former Los Angeles Times journalist and Annan’s biographer, “the 

campaign against Annan became so fervent …that many analysts assumed the White House 

was behind it.” (Meisler, 2007: 290). But it was exactly these suspicions that caused an 

international backlash.  The EU25, including the UK, supported Annan and demonstratively 

invited him to the EU-summit; 55 African states and their leaders, including Mandela and 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 14 - 

Mbeki, expressed their support, and on 8 December the General Assembly gave Annan a 

standing ovation, the applause lasted several minutes. The White House backed off and Kofi 

Annan would complete his second term in office two years later in 2006. 

 

European Media Reporting 

 

While Annan was under siege in the U.S. in December, European media reported in quite a 

different tone: Agence France Press, in a report from Geneva, wrote on 1 December: 

“Annan’s son never touched oil-for-food contracts in Iraq: Cotecna”. On 5 December, 

Matthias Krause reported in Der Tagespiegel under the heading “Why is Kofi Annan 

currently being criticized?” in which the criticism of Annan is linked to his declaring the Iraq-

war “illegal”. (Krause, 2004). Der Spiegel of 6 December wrote under the heading “General 

Annan, Sekretary Kofi” that “Kofi Annan, tough but quiet, is the new favourite enemy of the 

American right.” On 9 December, The Independent (London) used the following headline: 

“This witch-hunt against Kofi Annan is the real scandal”, the Financial Times of the same day 

published an opinion piece by Quentin Peel: “Stop this demonizing of the UN.” 

 

Event 2: “Hell no”  

 

At the end of December 2004, a lull can be observed in the attacks on Annan, primarily 

because the media focused on the international relief effort for the Asian Tsunami, in which 

the UN and its agencies were needed. However, by February, reporting heated up again when 

the first interim report of the Volcker Committee4 was issued which implicated the head of 

the Oil-for-Food program, Benon Sevan, a senior UN official who had arranged to receive 

Iraqi oil allocations “for a friend”. Sevan himself had, according to the Volcker-report, 

received under $ 150,000 in the process and was later indicted in a New York court. 

 

On 29 March 2005 the Volcker-Committee was to issue its second interim report which 

focused specifically on the circumstances under which the Swiss company Cotecna5 had 

received a major UN contract given Cotecna had previously employed Kofi Annan’s son Kojo. 

Prior to the release of the report Annan’s staff was told informally by Volcker that it would 

clear him personally of serious wrong-doing; Annan’s communication advisers were thus able 

to prepare their media strategy in advance for that day (Traub, 2006: 324-7). Annan’s Chief 

of Staff, Mark Malloch Brown, a former Communications Director of the World Bank with a 

                                                
4 Paul Volcker, the highly respected former Chairman of the Federal Reserve, had been appointed by Annan to 
investigate the allegations regarding Oil for Food earlier in 2004. 
5 www.iic-offp.org/documents 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 15 - 

strong P.R. background joined Annan’s office in January 2005 and personally appeared at 

many press briefings at critical times.6 

 

The press was, however, also well prepared for the launching of “Volcker II” and reported in a 

critical tone of its publication in advance: Claudio Gatti and Mark Turner wrote in the 

Financial Times on March 23 “Annan son received $ 300,000 in Cotecna Payments”; Yochi 

Dreazen in the Wall Street Journal wrote on 25 March: “Panel to Criticize Annan for Lapses 

in UN’s Oil-for-Food Program” and on 26 March, the NYT reporters Warren Hoge and Judith 

Miller wrote: “Oil-for-Food Commission Is Said to Criticize Annan.” These reports were in 

part based on leaks by members of Volcker’s investigating team7, some of whom disagreed 

with Volcker’s more benign assessment of Annan’s role. At that stage rumours were 

circulating in the media that Paul Volcker might do a “snow job” (or cover-up) on Annan.  

 

Annan’s Media Management  

 

When the second Volcker report was published on 29 March, Annan immediately spoke to 

the press at UN headquarters and declared his “great relief” at “this exoneration.” When 

asked during his press conference whether he would resign, Annan replied in a decisive 

fashion: “Hell, no!” At the press conference, Annan and his staff attempted to use the 

opportunity to underline the importance of his own reform proposals. This was a deliberate 

response which, according to Edward Mortimer, his Director of Communications, was part of 

their strategy to “change the conversation” by focusing on the important work the UN was 

tasked to perform.8 In terms of coverage on that day, the Associated Press news agency 

reported neutrally: “Volcker: No Clear Oil-for-Food Conflict for Kofi” and CNN headlined its 

report: “Probe finds U.N. chief didn’t influence oil-for-food contract.” The NYT, on the other 

hand, in a report by Hoge and Miller, found a new “scandal”: “Oil Report to Say Aide to 

Annan Culled Files.” (Hoge and Miller, 2005). This issue, whether Iqbal Riza, who had been 

Annan’s Chief of Office until the end of the year, had deliberately shredded files to evade the 

oil-for-food inquiry, became a subplot to the continuing Annan scandal saga in weeks to 

come. 

  

On the next day, March 30, the UN press office issued a series of press releases in its attempt 

“to change the conversation.” In addition to a statement by Mark Malloch Brown entitled 

“Burden of Proof in Oil-for-Food Probe Shifts to Accusers Now, UN Official Says “, Malloch 

                                                
6 See, for example, Response to Questions on Oil-for-Food Inquiry by Secretary-General’s Chef de Cabinet, Press 
Briefing, 23 March 2005 (http://www.un.org/News/briefings/docs ) 
7 During the daily press briefing by the Secretary-General’s spokesman on 28 March Fred Eckhard complained 
“[…] but someone is leaking, and it’s resulting in ’death by a thousand cuts’ for us and we’d prefer that that not 
happen.” (http://www.un.org/News/briefings/docs/2005/db050328.doc.htm ) 
8 Edward Mortimer in interview with author, Salzburg, 8 April 2008. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 16 - 

Brown asserted that “it is no longer up to the United Nations to prove its innocence of 

wrongdoing, but for its accusers to prove its guilt” and went on to say that the Volcker-report 

clearly showed that management reforms were necessary.  In another press release of the 

same day Malloch Brown claimed that “management reforms are now underway” to address 

the issues criticized by Volcker. When asked about the shredding of documents by his 

predecessor, Malloch Brown claimed that these had been duplicates destroyed for practical 

reasons of space. 

 

Media annoyance led to more criticism 

 

This attempt at scandal management did not, however, go down well with the 

correspondents, as several members of the UN press corps were now thoroughly annoyed by 

Annan and Malloch Brown. 9 The latter frequently answered questions from the press corps 

instead of Annan himself, which was seen as a weakness of Annan who, in the past, had been 

much more accessible to journalists. On 30 March, at least twenty-four articles appeared in 

the English-speaking media (as reflected in “UN in the News”, the in-house press service). 

The tone of those articles was more critical than in the past, most negative were the tabloid 

New York Sun, the Montreal Gazette and the Financial Times, which picked up on the 

shredding-issue. Even the Independent, which had been sympathetic to Annan in the past, 

now spoke of a “gradual erosion of Annan’s credibility.” The NYT, which reported that Annan 

“didn’t intervene in Iraq contract”, in an editorial called the verdict on Annan as “mixed.” The 

next day, March 31, the tone grew more doubtful with headlines such as “Kofi Limping 

Along”, “UN Must Move Beyond Annan”, “Pressure on Annan May Be Too Much”, and “U.S. 

Wants Him Weak.” 

 

German-language reporting at that time 

 

The idea that the pressure was growing on Annan was also a theme in the headlines of several 

European media, but it was reported in much more subdues tones.  Salzburger Nachrichten 

(31 March 2005): “Annan remains under pressure”, the Austrian daily Der Standard 

reported on 29 March “Annan’s Son reportedly earned 400,000 Dollars at UN contractor”, 

and on 30 March under the headline “UN Committee spotlighting Annan’s role in oil-for-

food scandal”. The Sueddeutsche Zeitung (30 March) reported about “Corruption in the Iraq-

Assistance Program – UN investigators chide Annan” and a commentary of the same day 

“Annan’s weakness”. On 2 April the SZ reported that potential successors to Annan were 

                                                
9 Mark Malloch Brown recently published his own account of the affair in his book The Unfinished Global 
Revolution – The Pursuit of a New International Politics (2011. New York: Penguin) He terms oil-for-food a 
result of UN incompetence rather than UN corruption and maintains that: “the UN took the fall for a scandal that 
was much bigger than its own part in it.”(171) 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 17 - 

being mentioned. In general, these articles in the German-language press, while reporting the 

criticism of Annan, were much less prominently placed than the daily front-page news stories 

of the NYT. Also, the SZ (1 April) reprinted a comment from the British Guardian suggesting 

that there were clear neo-conservative motives to discredit the head of the UN. Der 

Tagesspiegel (3 April) carried a two-page article about Oil-for-Food “Komplott im 

Untergeschoss” which points to the UN’s “culture of organized irresponsibility”, but also to 

the “continuing witch-hunt of U.S. media against Annan, which is scandalous itself.”   

 

German, Austrian and other West European media did not take the oil-for-food revelations 

as seriously as their counterparts in the United States, and accorded them much lower 

priorities in their reporting and their editorial comments. In 2007 two of my students10 wrote 

term papers about the comparative media coverage of the Oil-for-Food allegations. They 

discovered that stories that made front-page in the NYT were routinely relegated to the 

business pages of the Dutch and Austrian newspapers which they analyzed. 

 

Interpretation: Another cultural Divide? 

 

In the United States news stories about various scandals mushroomed and deeply affected 

perceptions of Kofi Annan and the UN. A British participant-observer Ambassador David 

Hannay wrote in 2009 that Annan’s authority was continuously challenged by the scandals 

which to Hannay appeared orchestrated by “a lynch mob in hot pursuit of its quarry” by 

people who “probably preferred that the UN should not be successfully reformed.”(Hannay, 

2009:275). Hannay, who had chaired a high-level panel on UN reform in 2004, regretted that 

Oil-for-Food received more media attention than UN reform: “Oil-for-Food became the 

ultimate weapon of mass distraction.” Sir Brian Urquhart, the former UN Under-Secretary-

General and astute observer of the United States, similarly saw the oil-for-food-scandal as “a 

useful distraction from the steadily worsening news from Iraq.” (Urquhart, 2006).  

 

The oil-for-food scandal occurred at a time when the UN had been called upon to assist in 

many international conflicts, from Afghanistan to the Congo, from Haiti to the Middle East. 

Although reporting on these conflicts and the UN’s role in them did not cease as a result of 

the oil-for-food furore, these real crises and possible solutions to them were often 

overshadowed by the latest scandal news. The UN’s credibility in the United States and other 

English-speaking countries was clearly damaged and impacted the organization’s capacity to 

deal with the myriad of tasks before it. Although Annan survived the personal attacks and 

completed his second term in office in December 2006, he was a “lame duck” and not able to 

see through many of his reform initiatives. 

                                                
10 Marlene Topf from Austria and Suzanne Goossen from the Netherlands 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 18 - 

Political Discourse Culture – the dominant factor? 

 

This paper has traced the history of UN- related media scandals over several decades and 

examined how they played into the hands of UN critics, mostly in the United States. These 

scandals helped shape the image of international organizations in the United States as 

inefficient, corrupt and dangerous. This view was particularly strong during the 

administrations of Ronald Reagan and George W. Bush.  

 

During those periods, conservative and neoconservative values dominated the U.S. foreign-

policy agenda. As a consequence, American political culture, with its stress on America-first, 

military prowess and the trend towards unilateral action led to different approaches to 

international relations than those maintained by many European countries.  Reporting 

differed widely in other Western nations which contributed to a growing transatlantic media 

and opinion divide on many issues on the international agenda. While in Germany support 

for the UN grew during this period, opinion polls in the United States saw support for the 

organization dip to the lowest point in the 60-year history of the organization.   

 

As far as U.S. media were concerned, after 2001 “patriotic journalism”, a disturbingly 

uncritical coverage of the drive to war in Iraq, as well as negative perceptions of the role of 

the UN and other intergovernmental organizations came to dominate even the mainstream 

media in the United States. The NYT, in particular, which had reported in comparatively 

neutral tones about the Waldheim revelations in the 1980s, played an unsavoury role 

beginning in 2002, when it relayed false news about Iraqi weapons of mass destruction. Its 

role in reporting the allegedly scandalous aspects of the oil-for-food program was also 

prominent and, as Russ Baker pointed out, very dubious (Baker, 2005).  

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 19 - 

 

 

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 20 - 

CONCLUSIONS 

 

The history of UN-related media scandals illustrates that they played into the hands of UN 

critics, mostly in the United States. These media constructs helped shape public opinion of 

international organizations in the U.S., and were linked to unilateral political tendencies in 

both the Reagan and the Bush Administrations. However, reporting differed widely among 

Western nations and contributed to a growing transatlantic media divide, especially in the 

run-up to the Iraq-war.  

 

Contrary to beliefs that the globalization of the media has led to a breaking down of cultural 

barriers and frontiers, this study shows that cross-cultural communication gaps and 

perception differences on political and security issues widened rather than narrowed in the 

twenty-year time period analyzed here. Media framing of the two scandals analyzed followed 

predominantly national political preoccupations and prejudices, with the media often taking 

their cues from governmental leaders and opinion makers. This study’s findings concur with 

theories on media framing and political discourse as developed by Entman and Bennett. 

Their models help us understand the interrelationship between political power and media 

framing, as well as the cultural specificity of the reporting of international events. (Entman, 

2004; Bennett, 2007; Bennett, et al., 2007). 

 

Media reporting and public perceptions of the Oil-for-Food-scandal, much more than the 

Waldheim-scandal, reflected a transatlantic media and opinion divide, thus further 

substantiating writings by Krugman (2003) and Lehmann (2005). As this study shows, many 

of the UN-related “scandal” stories between 2002 and 2006 originated in neo-conservative 

think tanks and their media outlets in the United States and were subsequently picked up by 

U.S. mainstream media, such as the New York Times and the Washington Post. Based on 

this preliminary study, it is however difficult to argue that the neo-conservative media in the 

United States dominated the news reporting on the UN during the second term of Kofi 

Annan.  

 

More detailed studies are needed to explore the dynamics of scandal reporting in this case. As 

this paper shows, the Waldheim scandal which erupted in 1986 occurred after he had left the 

UN. The Waldheim affair was enmeshed in issues of the “Second Cold War”, but did not 

damage the UN as an institution in the long run. The Waldheim scandal was essentially a 

national scandal with international ramifications due to his prior ten-year service as the UN 

Secretary-General. The second case, that of Kofi Annan, is more complicated and could be 

explored further through media analysis of the oil-for-food scandal and its reporting in 

different countries around the world. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 21 - 

 

In both cases, Thompson’s thesis that scandals can irreparably damage the reputation of 

individuals and institutions is only partially substantiated. Waldheim was ostracized, he was 

never able to travel abroad freely as President of Austria and his name was never removed 

from the “watch-list” of the U.S. government. However, the organization analyzed here, i.e. 

the UN, did not suffer irreparable damage as a result of its former Secretary-General having 

been exposed to have had Nazi affiliations. In the second and very different case of Kofi 

Annan, he appeared to have suffered some damage at the time the media exposed the oil-for-

food scandal and other scandalous affairs in the UN Secretariat, but his long-term reputation 

as a person of international renown was not significantly affected. Following the end of his 

second term, Annan dedicated himself to various philanthropic endeavours through his 

Foundation. In 2008 Annan was called upon to mediate in the Kenyan post-election conflict 

where he succeeded in forging a compromise which received wide international acclaim.  

 

However, Thompson’s concept of media scandals as struggles over symbolic power is also 

substantiated by these comparative case studies. When Annan was targeted by neo-

conservative media in the U.S. following his “lapse” over the Iraq war in 2004, other 

countries and regional organizations came to his support in the General Assembly. As a result 

the demands of the U.S. for his resignation led nowhere. The trans-atlantic media and 

opinion divide over Iraq thus helped Annan and the UN in the long run, as different 

perceptions of this conflict played out in various UN fora. While the UN lost much support 

with the American public, it gained influence in many parts of Europe. 

 

Public perceptions do matter in international affairs and international organizations. Such 

organizations cannot afford to ignore criticism of their work by major member states, 

especially when those members apply leverage intended to project national interests and 

policies onto the international stage. The complex communication challenges posed by 

international media scandals must be professionally addressed by these organizations. Media 

management has become a critical skill in the public relations efforts of the UN and similar 

agencies; most of all they must be aware of increased media scrutiny and must plan to 

manage their policies accordingly.  

 

 

 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 22 - 

REFERENCES: 

 

Alleyne, Mark D. (2003) Global Lies? Propaganda, the UN and World Order. Houndmills, U.K.: 
Palgrave. 

Anstee, Margaret Joan (2003) Never Learn to Type – A Woman at the United Nations. Chichester: 
Wiley. 

Baker, Russ (2005) “Miller’s UN Reporting”, The Nation, April 18. 

Bennett, W. Lance (2007) News: The Politics of Illusion - 7th edition. New York, Longman. 

Bennett, W. Lance, Regina G. Lawrence and Steven Livingston (eds) (2007) When the Press Fails – 
Political Power and the News Media from Iraq to Katrina. Chicago: University of Chicago 
Press. 

Botz, Gerhard (2006) “Die ‘Waldheim-Affaere’ als Widerstreit kollektiver Erinnerungen”, in Barbara 
Toth and Hubertus Czernin (eds) 1986 – Das Jahr, das Oesterreich veraenderte. Wien: 
Czernin, pp. 74-95. 

Brock, David (2004). The Republican Noise Machine – Right-Wing Media and How it Corrupts 
Democracy. New York: Crown. 

Burkhardt, Steffen (2006). Medienskandale – zur moralischen Sprengkraft oeffentlicher Diskurse, 
Koeln 

Canel, Maria Jose and Karen Sanders (2006) Morality Tales – Political Scandals and Journalism in 
Britain and Spain in the 1990s. Cresshill, N.J.: Hampton Press. 

Dallaire, Romeo (2003). Shake Hands with the Devil – The Failure of Humanity in Rwanda. Toronto: 
Random House. 

Dobbs, Lou (2004) Lou Dobbs Tonight, CNN, September 16. 

Entman, Robert M. (2004) Projections of Power – Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign 
Policy . Chicago & London: University of Chicago Press. 

Elmelund-Praestekaer, Christian and Charlotte Wien, (2008) “What’s the Fuss about? The Interplay of 
Media Hypes and Politics”, The International Journal of Press/Politics, 13, 247-65. 

Froehlich, Manuel (2008) Political Ethics and the United Nations – Dag Hammarskoeld as 
Secretary-General. London: Routledge. 

Gardiner, Nile (2004) ‘The White House Should Call on Kofi Annan to resign’. Heritage Foundation 
Research Paper, 15 December, Washington. 

Hannay, David (2009) New World Disorder – The UN after the Cold War: an Insider’s view. London: 
Tauris. 

Hoge, Warren (2004) “Annan Reiterates His Misgivings About Legality of War in Iraq”, NYT, 22  
September. 

Hoge, Warren and Miller, Judith (2005) ‘Oil Report To Say Aide to Annan Culled Files’. New York 
Times, March 29. 

Huemer, Peter (2006) ‘Ich habe ja nichts gegen die Juden, aber...’ in Barbara Toth and Hubertus 
Czernin (eds) 1986 – Das Jahr, das Oesterreich veraenderte. Wien: Czernin, pp. 148-56. 

Kepplinger, Hans Mathias. (2005). Die Mechanismen der Skandalierung: Die Macht der Medien und 
die Moeglichkeiten der Betroffenen. Muenchen: Olzog. 

Krause, Mathias B. (2004) ’Warum steht Kofi Annan derzeit so in der Kritik?’, Der Tagesspiegel, 6. 
Dezember. 

Krugman, Paul (2003) “The Great Trans-Atlantic Media Divide.” International Herald Tribune, 19 
February, p. 16. 

Lehmann, Ingrid A. (1999) Peacekeeeping and Public Information – Caught in the Crossfire. London: 
Cass. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 23 - 

Lehmann, Ingrid A. (2005a) ‘Exploring the Transatlantic Media Divide over Iraq: How and Why U.S. 
and German Media Differed in Reporting on UN Weapons Inspections in Iraq, 2002-2003’. The 
Harvard International Journal of Press/Politics 10(1): 63-89. 

Lehmann, Ingrid A. (2005b) ‘The Transatlantic Media and Opinion Divide Over Iraq’, Peace Review: A 
Journal of Social Justice, 17: 357-63. 

Lehmann, Ingrid A. (2006) ‘Kommunikationsmanagement in den Vereinten Nationen’, Zeitschrift für 
Politik, Special Issue on Global Problems and Future Tasks of the United Nations (ed. by Sabine 
von Schorlemer, September, pp. 201-217 

Lull, James and Hinerman, Stephen. (Eds.) (1998, sec. ed. 2005) Media Scandals: Morality and 
Desire in the Popular Culture Market Place. Cambridge: Polity. 

MacAskill, Ewen and Borger, Julian (2004) ‘Iraq War was Illegal and Breached UN Charter, Says 
Annan’. Guardian/UK, 16 September. 

Maddox, Bronwen (2004) ‘Annan’s needling of the US is no help to Iraq’, New York Times, 23 
September. 

Malloch- Brown, Mark (2011) The Unfinished Global Revolution – The Pursuit of a New International 
Politics, New York: Penguin. 

Manoschek, Walter (2006) 'Die Generation Waldheim’, in Toth and Czernin (eds) 1986 – Das Jahr 
das Österreich veränderte, pp. 124-31. 

Meisler, Stanley (2007) Kofi Annan: A Man of Peace in a Time of War. Hoboken, New Jersey: Wiley. 

Mitten, Richard (1999) ‘Bitburg, Waldheim, and the Politics of Remembering and Forgetting’, in David 
F. Good and Ruth Wodak (eds) From World War to Waldheim: Culture and Politics in Austria 
and the United States, New York: Berghahn. 

Paepcke, Henrike (2004). Die Friedens- und sicherheitspolitische Rolle des UN-Generalsekretaers im 
Wandel – Das kritische Verhaeltnis zwischen Boutros Boutros-Ghali und den USA. Baden-
Baden. Nomos. 

Phillips, James and Gardiner, Nile (2004) ‘Kofi Annan’s Iraq Blunder’, Heritage Foundation Web 
Memo #567, 17 September. 

Power, Samantha (2008). Chasing the Flame – Sergio Vieira de Mello and the Fight to Save the 
World. London: Lane. 

Rathkolb, Oliver (2005) Die Paradoxe Republik, Wien: Zsolnay.  

Rauscher, Hans (2006) ‚Das Buergertum und die Pflichterfuellung’, in Barbara Toth and Hubertus 
Czernin (eds) 1986 – Das Jahr, das Oesterreich veraenderte. Wien: Czernin, pp. 63-73. 

Rossett, Claudia (2004) ‘What’s ‚Illegal’? – Kofi Annan helped Saddam Hussein steel food from 
babies’, Wall Street Journal, 22 September. 

Sanjuan, Pedro A. (2006) Die UN-Gang – Ueber Korruption, Spionage, Antisemitismus, Inkompetenz 
und islamischen Extremismus in der Zentrale der Vereinten Nationen – Erfahrungsbericht 
eines Insiders. Hannover: zu Klampen 

Schlesinger, Stephen (2006) ‘Annan at the End: Grading the Secretary-General’, Foreign Affairs. 
November-December 2006. 

Sciolino, Elaine (1986 a) ‘Waldheim Uproar: Where It Stands’. New York Times, 11 April. 

Sciolino, Elaine (1986b) ‘A History of the U.N. In Just 50 Million Pages’, New York Times, June 8. 

Thompson, John B. (1998) ‘Scandal and Social Theory’, in James Lull and Stephen Hinerman (eds) 
Media Scandals: Morality and Desire in the Popular Market Place. Cambridge: Polity, pp. 34-
64. 

Thompson, John B. (2000) Political Scandal- Power and Visibility in the Media Age. London: Polity.  

Tomlinson, John (1998) ‘’And Besides, the Wench is Dead’- Media Scandals and the Globalization of 
Communication’, in James Lull and Stephen Hinerman (eds) Media Scandals: Morality and 
Desire in the Popular Market Place. Cambridge: Polity, pp. 65-84. 

Toth, Barbara (2006) “Die ‘Jetzt erst recht’ Wahlbewegung” in Barbara Toth and Hubertus Czernin 
(eds) 1986 – Das Jahr, das Oesterreich veraenderte. Wien: Czernin, pp. 26-62. 



––––– Media@LSE Electronic Working Paper #22 –––– 

 - 24 - 

Toth, Barbara and Czernin, Hubertus (eds) (2006) 1986: Das Jahr, das Oesterreich veraenderte. 
Wien: Czernin Verlag. 

Traub, James (2006) Best Intentions – Kofi Annan and the UN in the Era of American Power, 
London: Bloomsbury. 

Tumber, Howard and Waisbord, Silvio (2004) Political Scandals and Media Across Democracies, vols. 
I and II. American Behavioral Scientist, vols. 47 and 48. April and May.  

Tyler, Patrick (2004a) “Annan Says Iraq War Was ‘Illegal’”, New York Times, September 16. 

Tyler, Patrick (2004b) “The Reach of War: Diplomacy; U.N. Chief Ignites Firestorm by Calling Iraq 
War ‘Illegal””, New York Times, September 17. 

Urquhart, Brian (1987) A life in Peace and War. London: Weidenfeld and Nicholson. 

Urquhart, Brian (2006) “The UN Oil-for-Food Program: Who is Guilty?” New York Review of Books 
12 January. 

Waldheim, Kurt (1985) In the Eye of the Storm – A Memoir. Bethesda, Md. USA: Adler & Adler. 

Waldheim, Kurt (1996) The Answer. Vienna: Amalthea. 

Wodak, Ruth, Nowak, Peter, Pelikan, Johanna, Gruber, Helmut, de Cillia, Rudolf and Mitten, Richard 
(1990) “Wir sind alle unschuldige Täter” – Diskurshistorische Studien zum 
Nachkriegsantisemitismus. Frankfurt: Suhrkamp. 

 
..



 

 - 1 - 

Electronic Working Papers 
Media@lse Electronic Working Papers will: 
 
• Present high quality research and writing (including research in-progress) to a wide audience of 

academics, policy-makers and commercial/media organisations. 
• Set the agenda in the broad field of media and communication studies. 
• Stimulate and inform debate and policy. All papers will be published electronically as pdf files, 

subject to review and approval by the Editors and will be given an ISSN. 
 
An advantage of the series is a quick turnaround between submission and publication. Authors retain 
copyright, and publication here does not preclude the subsequent development of the paper for 
publication elsewhere. 
 
The Editor of the series is Bart Cammaerts. The Deputy Editor is Nick Anstead. The editorial board is 
made up of other LSE academics and friends of Media@lse with a wide range of interests in 
information and communication technologies, the media and communications from a variety of 
disciplinary perspectives (including economics, geography, law, politics, sociology, politics and 
information systems, cultural, gender and development studies). 
 
Notes for contributors: 
 
Contributors are encouraged to submit papers that address the social, political, economic and cultural 
context of the media and communication, including their forms, institutions, audiences and 
experiences, and their global, national, regional and local development. Papers addressing any of the 
following themes are welcome: 
 

• Communication and Difference 
• Globalisation and Comparative Studies 
• Innovation, Governance and Policy 
• Democracy, Politics and Journalism Ethics 
• Media and Identity 
• Media and New Media Literacies 
• The Cultural Economy 

 
Contributions are welcomed from academics and PhD students. In the Michaelmas Term each year we 
will invited selected Master’s students from the preceding year to submit their dissertations which will 
be hosted in a separate part of this site as ‘dissertations’ rather than as Working Papers. Contributors 
should bear in mind when they are preparing their paper that it will be read online. 
 
Papers should conform to the following format: 
 

• 6,000-8,000 words (excluding bibliography, including footnotes)  
• 150-200 word abstract  
• Headings and sub-headings are encouraged 
• The Harvard system of referencing should be used! 
• Papers should be prepared as a Word file. 
• Graphs, pictures and tables should be included as appropriate in the same file as the paper. 
• The paper should be sent by email to: 

 
Dr. Bart Cammaerts, Editor Media@LSE EWP-Series (b.cammaerts@lse.ac.uk) 
Department of Media and Communications 
Houghton Street 
London 
WC2A 2AE 

 
 
 
 



 

 - 2 - 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Editorial Board Members: 

 
Nick Anstead Patrick McCurdy 
Chrisanthi Avgerou Andrew Murray 
Anne Barron Diane Perrons 
David Brake Andy Pratt 
Bart Cammaerts Danny Quah 
Patrick Dunleavy Margaret Scammell 
Myria Georgiou Andrew Scott 
Rosalind Gill Leslie Sklair 
Clare Hemmings Robert Wade 
Sonia Livingstone Shenja Vandergraaf 
Robin Mansell Edgar Whitley 
 
ISSN: 1474-1938/1946  


