
  

 

 

 

 

Perception of the facts about the coup in Cyprus  

(15th of July 1974) in the Cyprus daily press 

 

 

 

by Emili Jüngling 

       University of Cologne 
 

 

 

 

2nd LSE PhD Symposium on Modern Greece: 
 

“Current Social Science Research on Greece” 
 

London School of Economics, Hellenic Observatory 
London, June 10 2005 

 

  

 

E-Mail: emili_juengling@t-online.de 
Tel: +49221-2778154, Fax: +49221-2778156. 

 

 1 

mailto:emili_juengling@t-online.de


  

1. Introduction 
The aim of our research was to study the way the coup was presented in the daily press, 

to identify evidence of ideology in the media and then draw conclusions from the found 

evidence about the Cypriot media landscape and the Cyprus society of that period. For the 

purpose of our research, three Cypriot newspapers, representative of the print media in the 

period around the coup, were chosen: the independent Phileleftheros, the left-winger 

Charavgi and the nationalistic Machi. These newspapers were analysed using the Content 

Analysis research method. The Content Analysis was carried out on two levels, an implicit 

and an explicit level.  

 Our research is important for two reasons: firstly, up to now, there has been no similar 

effort made in Cyprus to systematically evaluate the content and form of the modern Cypriot 

media. The results of our research are of special interest because the time period covered was 

critical in shaping the historical background of Cyprus. Secondly, because of its relevance to 

social science: Cyprus is a relatively small and secluded society and during 1974 daily 

newspapers were the most significant media channel to influence and reflect the public 

opinion. Due to these circumstances it is possible, by analysing its daily press, to gain insights 

into the Cypriot society itself. 

We began our research by defining and elucidating the methodology of Content 

Analysis and the way it was concretely applied in this research. Thus, because newspapers 

were examined on their ideological background according to the political and historical facts, 

we provide a short overview of the relevant historical-political facts in Cyprus since 1960 

until 1974. We continued with the concrete cases of our analysis and the verification of the 

hypothesis in both periods, before and after the coup. Finally, we summarised and presented 

the final results of the research.     

2. Methodology: Content Analysis  
We applied Content Analysis methodology to our research.1 Content Analysis is a standard 

methodology used in social sciences on the subject of communication. It employs sets of 

formalized procedures for making valid inferences from a text sample. To conduct a Content 

Analysis, the text must be coded into controllable categories, which are then examined by 
                                                 

1 The Content Analysis can be applied in the journalism and communication research as well as in other 

branches of the Social science. (Pürer 1998: 177). 

 2 



  

quantifying and analyzing the presence of patterns, particular vocabulary and concepts 

(Mayring 2003: 50). Inferences are then made about the messages within the texts, the writer, 

the audience, and even the culture and times they were written in. In our research, we focused 

on the communicator and on the intentions of the newspapers and attempted to draw a picture 

of Cypriot society at the time.  

2.1. Approach  

As mentioned, we aimed to evaluate the attitude of the Cypriot Press before, during and 

after the coup in 1974. We examined the categorized newspaper articles for evidence of 

political and/or ideological views. We would then investigate the possible reasons for the 

biased reporting and to what level, explicit or implicit, it was created.  

An important criterion for the identification of explicit one-sided coverage was to 

distinguish among the different genres of articles. For example, an article can be written 

objectively and be purely informative or it can be written expressing an opinion. Factual 

journalistic genres are "messages" and "reports", where a "message" doesn’t develop a topic 

to such a level of detail as a report, which relies on more extensive information. The genres 

"reportage", "editorial" and "commentary" are classified as opinion genres. If a text is 

formally composed as a "report", nevertheless it includes the opinion of the author, then, we 

refer to it as a "reportage". "Editorials" are articles where the points of view of the newspaper 

are clearly known. They use a persuasive language and are found on the first page of a 

newspaper. The newspaper editorial staff report what they perceive to be the most important 

and newsworthy subjects through this genre. "Commentaries" are articles, which purposely 

demonstrate the personal opinions of a journalist or the editor.   

There are two additional journalistic genres which can be classified as either persuasive 

or objective after textual analysis. "Documentations" contain original material only, which has 

not been adapted for journalistic purposes (Schönbach 1977: 48). These can be verbatim, 

speeches, interviews, documents and texts from press conferences. Another genre, which can 

not be defined without a textual analysis, is the "press commentary". A "press commentary" 

consists of citations from other media, selected to give an overview on currently covered 

topics.  

Determining the genre of an article however, is not adequate evidence of one-sided 

reporting. The genre of an article and its content, which are not allowed to be contradictory, 

are often not compatible. Formal reporting articles can not have a persuasive content. Crucial 

 3 



  

for this case is the principal of "Partition of information and opinion"2 (Erbring 1994: 82). An 

offence against this principal through explicit blending of information and opinion can be 

verified through a semantic analysis of the language of the article. Schönbach considers the 

blending of information and opinion to be the manipulation of formal pure informative 

articles through the use of statements, which maintain evaluation of facts, phenomena or 

persons (Schönbach 1977: 26).  

According to the structural semantic analysis, terms (Schulte-Sasse und Werner 1977: 

63) and statements (Salamun 1981: 27) can not be studied alone, but in relation to one 

another. One-sided reporting can be identified by searching through the articles for 

formulations, which bring out ideologies.  Topitsch defines formulations, which avoid every 

kind of logical and empirical criticism and create ideologies, as "Leerformeln" (Topitsch 

1960: 233-263). "Leerformeln” appear in the form of Tautology, Zirkelargumenten (circle 

arguments) or contradictions and accomplish their effect by producing imprecisely defined 

predication, airiness, ambiguity and by claming absoluteness (Schmidt 1972: 7). In addition to 

“Leerformeln" for the identification of one-sided coverage, statements can also be considered, 

which have the function of expressing emotions, as well as terms and statements which aim to 

conceal a fact and euphemisms (Salamun 1981: 27). 

Apart from the explicit level of one-sided coverage, there is also an implicit level. 

According to Schönbach, subject matter selection within the coverage (if a subject matter 

appears more often in the coverage than another one) can effect an implicit blending of 

information and opinion (Schönbach 1977: 9). Schönbach realized also that the format of an 

article can result in implicit accent of a topic and simultaneously of an ideological or political 

principal (Schönbach 1977: 26). In order to prove an implicit one-sided coverage we must 

evaluate the frequency of specific topics and study the kinds of format features used in the 

articles, like size, placement, colours, use of pictures and wideness of the headings, for each 

topic. 

3. Political - Historical context 
It is important to outline a realistic picture of the historical events which occurred 

between 1960 and 1974. On 16.08.1960, Cyprus became an independent country according to 

                                                 

2 The American Society of Newspaper Editors made in 1923 the “Partition of News and Opinion” to its principal 

(Greuner 1962: 179). 

 4 



  

the Agreements of Zurich and London. After many negotiations between representatives of 

NATO, the USA, England, Greece, Turkey and Cyprus, a result was obtained during a 

conference in Zurich (05.02.1959 - 11.02.1959) which would shape the future of Cyprus. 

During the subsequent conference  in London (17.02.1959 - 19.02.1959), the foreign minister 

of Greece, Averoff, and of Turkey, Zorlu, together with Makarios and the leader of the Turks-

Cypriots, Dr. Kütschük, signed a treaty for the foundation of the Cyprus Republic (Tzermias 

1991: 141). Not only was the constitution3 of Cyprus signed, but also the Agreements of 

Guarantee and Alliance between England, Greece and Turkey. 

In November 1963 the President of the Republic, Makarios, proposed thirteen 

amendments4 to facilitate the functioning of the state. As a result the Turkish community 

responded with rebellion; the Turkish Cypriot ministers withdrew from the Government and 

the Turkish civil servants ceased attending their offices, in protest to the proposed changes to 

the constitution. Intercommunal violence was on the rise and the Turkish Cypriots withdrew 

into enclaves (Tzermias 1991: 303). In March 1964 the UN Security Council authorized the 

establishment of an international peace-keeping force to control the violence on the island 

(O’Malley und Craig 2001: 103).  

The international community pulled together once again to help solve the crisis in 

Cyprus; Greece, Turkey, England and the USA began talks to find a new solution to the 

increasing problems in Cyprus. Makarios initially attempted to initiate the Enosis policy, 

which involved unifying Cyprus with Greece. However, he soon realised that this was not the 

appropriate solution as a unification with Greece was only possible with a simultaneous 

division of the island into a Greek- and Turkish parts (Τζερµιάς 2000: 476) and Makarios was 

not willing to risk the unity of the island. Despite the multitude of proposed solutions, the 

interested countries did not come up with a solution to the problems in Cyprus.  

In April 1967 a coup was staged in Greece by the military Junta under the guidance of 

Colonel Papadopoulos. Papadopoulos and his regime wished for the union of Cyprus to 

Greece (Tzermias 1991: 382). However Makarios, who did not believe Papadopoulos’ theory 

was possible, continued advocating for an independent Cyprus. Makarios and his policy won 

                                                 

3 About the constitution of Cyprus: Χατζηβασιλείου, 1998.  

4 About the amendments of Makarios: Τζερµιάς (2000: 469).  

 5 



  

the next president elections of 1968 against the supporter of Enosis Eudokas with 95% of the 

votes (Tzermias 1991: 392). 

 In August 1971, officer Grivas5 arrived in Cyprus and began secret, underground 

campagnes against the government of Makarios. For his purposes, he formed a pro-Enosis 

underground organization called EOKA B. Grivas demanded new elections without a 

candidature of Makarios (Tzermias 1991: 413). Makarios rejected this demand and as a 

reaction EOKA B by the end of 1972 started terrorist acts against his government (Tzermias 

1991: 414). The next regularly scheduled elections in 1973 would have given Grivas und the 

EOKA B an opportunity to legally come to power in Cyprus. Nevertheless EOKA B chose to 

continue its terrorist activities und not take part in the elections. Once again Makarios, who 

was supported by the parties AKEL, EDEK6 und Enieon, won the election, which took place 

on 08.02.1973. There were no rival candidates. 

In November 1973 Papadopoulos was overthrown by Dimitrios Ioannidis, the head of 

the military police. General Phedon Gizikis took over as the figurehead president of Greece. 

The Ioannidis regime adopted an aggressive line towards President Makarios, a move that 

buoyed up the nationalists of EOKA B. The cooperation between the EOKA B and the Greek 

Junta became more intensive after the death of Grivas on 28.01.1974. The Greek Junta in 

collaboration with EOKA B managed to take control over the national guard of Cyprus.  On 

the 2nd of July 1974 Makarios sent a letter to Gizikis, accusing the junta of plotting against 

him and the government of Cyprus. He demanded the withdrawal of the remaining 650 Greek 

officers assigned to the National Guard of Cyprus (Τζερµιάς 2000: 479). After thirteen days 

the Greek-led national guard of Cyprus overthrew President Makarios. Nicos Sampson, a 

representative of the Cypriot parliament during that period in Cyprus, accepted the presidency 

role offered to him by the Greek officers. Makarios managed to escape and he was transported 

by the British first to Malta and then to London. On the 18th of July he went to the USA and 

on the 19th of July he addressed the Security Council in New York. In his speech he accused 

the Greek Junta for organising the coup in Cyprus and for supporting the EOKA B (Tzermias 

1991: 448f). 

                                                 

5 Grivas was the leader of the armed straggle of EOKA (national Organisation of Cypriot struggles), which 

began in 1950 in order to achieve the union to Greece (Tzermias 1991: 59).  

6 Ε∆ΕΚ (Ενιαία ∆ηµοκρατική Ένωση Κύπρου). 

 6 



  

Under the pretence of helping the Turk Cypriots and preventing the union of Cyprus to 

Greece after the coup of the Greek junta, the Turkish army invaded Cyprus on 20 July 1974. 

The Turkish invasion was described by the Turkish government as a "peace-keeping 

operation." Turkey referred to the Treaty of Guarantee of 1960 in order to legitimate the 

invasion.7 The Turkish government ignored the fact that an intervention of the Guarantee 

Powers was only possible if all negotiations between the three Guarantee Powers had 

previously collapsed.8 Three days after the Turkish invasion, the Greek junta collapsed in 

Athens and Sampson resigned. Kliridis, the President of the Cyprus Parliament at that time, 

deputized for president Makarios until his comeback and governed in accordance with the 

constitution. The two Geneva conferences9 (25.07.-30.07.1974 und 08.08.-14.08.1974), which 

took place between Britain, Greece, Turkey, Greek Cypriot and Turkish Cypriot were 

unproductive. Although order was restored, Turkey proceeded with the invasion.  

On 14 August the Turkish army carried out a second assault. After the second invasion, 

the Turkish army occupied 36.4 % of Cypriot territory. Cyprus has been divided since 1974. 

President Makarios returned to Cyprus on 07.12.1974 and resumed the presidency. 

4. The Cyprus Press (06.07.-14.07.1974 und 02.08.-
11.08.1974). Content Analysis.  

Content Analysis has developed over the years in many directions. The method of the 

Content Analysis applied in this work can be divided in three steps. In the first step the 

texts for research are collected and the categories are formed. The second step involves 

encoding of the categories and after that examination and evaluation of the encoded data. 

                                                 

7 "In the event of a breach of the provisions of the present treaty, Greece, Turkey and the United Kingdom 

undertake to consult together with respect to representations of measures necessary to ensure observance of those 

provisions" (Draft Treaty of Guarantee between the United Kingdom, Greece, Turkey and the Republic of 

Cyprus, in Cyprus, Gmnd. 1093).  

 

8 "In so far as common concerted action may not prove possible, each of the three guaranteeing powers reserves 

the right to take action with the sole aim of reestablishing the state of affairs created by the present treaty" (Draft 

Treaty of Guarantee between the United Kingdom, Greece, Turkey and the Republic of Cyprus, in Cyprus, 

Gmnd. 1093). 

9 About the conferences : Ψυχάρης, 1976 

 7 



  

Conclusions and generalizations are drawn by supporting the results from the encoding 

process with background knowledge (Schulz 2003: 58).  

4.1. Hypotheses 

Hypotheses on the coverage in the newspapers before the coup 

1. Machi covers the political views of Makarios’ one-sided and negative. Due to the fact 

that Machi is a right-wing newspaper, we expected it to criticize the measures of 

president Makarios against the Greek Junta and try to conceal the activities of the Junta 

and EOKA B. 

2. Charavgi favours the policies of Makarios’ government. The measures of the 

government are directed against the right-wing EOKA B and the military junta in 

Greece. From the official newspaper of the Cypriot right-wing party AKEL we expect a 

one-sided, even polemical coverage. 

3. Although Phileleftheros was generally considered to be an independent and objective 

newspaper, we hypothesised it would project a political point of view.  

Hypotheses on the coverage in the newspapers after the coup 

1. Machi suppresses the interrelationship between the coup and the Turkish invasion in 

its coverage, supports the provisional government and ignores the government of 

Makarios. Due to the role of Nicos Sampson during the coup we do not expect Machi 

to identify the coup as the initiator of the invasion or to support the return of president 

Makarios. 

2. Charavgi blames the Greek Junta and EOKA B for the result of the Turkish invasion 

and supports the return of President Makarios.  

3. Phileleftheros’ coverage is diplomatic and reserved with respect to the coup and the 

return of president Makarios. 

 

 8 



  

4.1.1. Verification of the hypothesis on the coverage in the newspapers 
before the coup. 

In the first period, 06.07.1974-14.07.1974 we examined 24 editions; each newspaper had 

eight editions.10 Altogether we identified and examined 228 relevant articles.11  24% (56) of 

the articles belonged to the left-winger Charavgi, 31% (70) to the independent Phileleftheros 

and 45% (102) to the right-winger Machi.  

Verification of the first hypothesis – The coverage in Machi. 

The coverage in Machi is implicit as well as explicit one-sided right-wing. A typical 

characteristic of Machi’s coverage is its use of implicit blending of information and opinion. 

This occurs mainly through the repression of issues which were disadvantageous to right-

wing policy and also through the systematical concealment and belittlement of facts which 

showed that the integrity of the Makarios government was threatened by the activities of the 

right-wing forces. Machi achieved this effect, by using small articles on specific topics in its 

last page. In this way Machi tried to convince its readers of an objective and extensive 

coverage, which in fact, did not exist.  

The one-sided thematic selection in Machi’s coverage in support of a right-wing 

political position could be verified with the frequency analysis.12 Machi significally repressed 

the issue of cooperation between the EOKA B and the Junta. The assumption of Makarios’ 

government, that right-wing forces were a threat to the republic, was systematically 

undermined. A more exact analysis of the text content showed that Machi often reported 

excessively on the arrests of neutral citizens. The aim of this tactic was to leave the 

impression, that the government alienated the people with its own policy and to shift the 

responsibility on to the government for subversive activities. In addition, Machi also selected 

and presented primarily the reactions of political personalities, organisations and citizens who 

discountenanced the withdrawal of the Greek Officers.  

                                                 

10 1974 didn’t issue daily-newspapers on Mondays. 

11 The newspaper of the examined period had a specific structure. The political coverage was located in the first 

and last pages of the newspapers. 

12 According to Ritsert the frequency analysis is a methodology with which the "accumulation of text elements 

can be identified with the help of the categories of an analytical scheme" (Ritsert 1972: 17). 

 9 



  

In addition to the thematic selection Machi achieved an implicit blending of information 

and opinion by often using specific kinds of articles and by purposefully placing the articles 

on the first or last page. Machi reported on the measures of the government against the EOKA 

B and other individuals and also on the reactions to these measures with many small articles. 

Such a coverage prevented access to the real facts. (Busche-Baumann 1994: 147). This effect 

was especially obvious in the edition of Machi on 10.07.1974: five articles on the arrests of 

individuals by government forces. All of them dealt with the same subject and they only 

registered the names of the affected people. The arrests were dealt with as incoherent cases, 

and the "dissipation" into five articles appeared as justifiable. In this way Machi suggested an 

extensive coverage while in reality giving only little real information.  

The placing of the articles is also relevant for the selectivity of the coverage. The 

editor’s choice of topic for the first page was their estimation of what was important at the 

time (Busche-Baumann 1994: 155). These articles arrest the attention of the readers. Despite 

the fact that the government measures for the safety of the integrity of the republic and the 

reactions on these measures were the most discussed political topics on the island, the 

majority of these articles were published on the last pages. 

The secondary literature about the Cypriot Press, describes Machi as the newspaper 

which usually uses many creative features, such as colours, balks and frames13. The editions 

of Machi we examined however, surprisingly did not affirm this image of Machi. The coded 

articles did not overuse pictures and other creative features. 

Our initial impression of Machi was that it didn’t show an explicit one-sided coverage.  

Machi contained more information-stressed articles than opinion-stressed articles compared to 

the other two newspapers. However, our impression of the newspaper required revision after 

examining the distribution of topics into the different kinds of articles. Most reports and 

messages referred to the measures of the government against EOKA B and individuals.  This 

newspaper achieved an implicit belittlement effect through the suggestion of an objective, 

extensive coverage, which was de facto one-sided right-wing. Machi dealt however with the 

topics "cooperation of EOKA B and Junta" and "reactions on measures" in an explicit one-

sided manner.  The few articles, which concerned these topics, were documentations and 

editorials, which voiced the policy of Machi. 

                                                 

13 Notes form an interview with Dimitris Papadimitris held on 09.09.2003 in Nicosia. 

 10 



  

 The deeper semantic analysis validated the already acquired lopsidedness of the 

coverage. Although, initially, 12% of the articles were formal and information-stressed, after 

semantic analysis, 30% of the articles turned out to be content and opinion-stressed. All of 

them presented the Makarios government measures in a negative light. Although Machi 

contained predominantly information-stressed articles, 18% of them offended the principle of 

partition of opinion and information by manipulating the language as follows:  

Firstly: In the coverage of Machi the security of the island was put on the same level as 

the attendance of the Greek officers in Cyprus. This exemplifies the article "Why shall the 

people pay?"14  from the 11.07.1974 edition. In this article the editors of Machi claimed that 

only Turkey should be considered a threat to Cyprus. The government’s argument, for the 

withdrawal of Greek officers, was suppressed. 

Secondly: The image of the Greek Junta was positively displayed, by presenting Greece 

as the “national Cradle” of Cyprus. Machi published articles with titles like „Greece 

answers“(06.07.1974) and "Athens invited Makarios" (10.07.1974). In both of the articles, 

Machi supported the Greek Junta by putting the Greek Dictators on the same level as Greece.  

Thirdly: Machi repeatedly reported on the abuse of prisoners by government forces. At 

that point, the editors of Machi confined themselves only to the statements of the prisoners 

and did not review the facts in detail.15.  

Verification of the second hypothesis – The coverage in Charavgi. 

The coverage in Charavgi is to great extend explicitly one-sided. 54% of its coded 

articles showed by use of persuasive language that the editorial staff favoured the measures of 

Makarios' government. Some of these articles could only be identified as opinion-stressed 

after a deeper semantic analysis. Charavgi exhibits also implicit one-sided coverage, though 

not as much Machi. Charavgi extensively stressed the topic "cooperation between Junta and 

EOKA B" in order to legitimate the measures of the government.  

                                                 

14 "Τούτο θα σηµαίνη ότι δεν θα είµεθα εις θέσιν να διαθέτωµεν την αναγκαίαν στρατιωτικήν άµυντικήν ισχύν 

εν είδει κλοιού περιξ των θυλάκων της Τουρκικής αρπακτικής ανταρσίας, ώστε να µαταιώσωµεν την 

επεκτατικήν της βουλιµίαν [...] ∆ιότι απαξ και αναχωρήσουν οι εξ Ελλάδος αξιωµατικοί, τότε δεν θα παραµείνη 

παρά ο καταπληκτικώς περιoρισµένος διψήφιος αριθµός των Κυπρίων αξιωµατικών" (Μάχη 11.07.1974, p.1). 

15 Compare the editorial "Suspect for 4 murders" (Μάχη 13.07.1974, p. 1.) 

 11 



  

At first site the coverage in Charavgi left an objective impression. After classification of 

the formal journalistic genres, 48% of the coded articles were identified as information-

stressed and only 24% as opinion-stressed. 28% of the coded articles couldn’t be identified 

directly, because they belonged to the genres documentaries and other press releases. The 

deeper semantic analysis of all the information-stressed and not yet classified articles revealed 

that 30% of them explicitly blended information and opinion. Hence 54% of the coded articles 

from Charavgi had to be reclassified as opinion-stressed, rendering the coverage in Charavgi 

in total not very objective. 

The analysis, which was conducted topic by topic to identify any explicit blending of 

information and opinion, showed that Charavgi reported on the topic "cooperation between 

Junta and EOKA B" almost exclusively in opinion-stressed articles. The importance of this 

topic for the coverage in Charavgi is stressed also by the fact that five out of seven editorials 

dealt with it.  

Independently from thematically supporting Makarios' government, the editorial staff of 

Charavgi also used formulations that intended to create sympathy for Makarios' policy among 

the readership. We illustrate this instance with the following three examples:  

Firstly: Charavgi criticised the Greek Junta. The coverage in Charavgi repeatedly 

emphasized that the leaders of the Greek Junta did not come to power by democratic elections 

but abused their military power in order to tyrannize the Greek people. The Greek Junta was 

characterized as "dictatorial regime", "military government" or "dictatorial government"16. 

Being aware of the cultural relatedness the Greek Cypriot population felt toward Greece, the 

editorial staff of Charavgi tried to distinguish between the Greek nation and the Greek Junta. 

For example on 10.07.1974 Charavgi published an article with the headline "The real Greece" 

(Χαραυγή 10.07.1974, p. 1), in which Greek politicians were introduced who were not 

involved with the dictators in any way and supported the Makarios' government.  

Secondly: Charavgi also used the popularity of president Makarios, in order to defend 

his policy. Makarios was described as a national Hero, who headed the fight against the 

dictators of Greece all on his own. This is the complete contrary to the coverage in Machi, 
                                                 

16 Compare the article "The folk supports Makarios’ measures" (Χαραυγή 09.07.1974, p. 1) and "Makarios 

submits to the regime of Athens: 'Give orders for liquidation of  the terrorist EOKA B' " (Χαραυγή 09.07.1974, p. 

1)  

 

 12 



  

where he was presented as the trouble maker in the relationship between Cyprus and 

Greece.17 On 07.07.1974 the editorial staff of Charavgi published a commentary with the title 

"Cyprus’ NO" on its last page. In this commentary Makarios was described as the brave 

leader of the Cypriot people, who because of his personal integrity dared to oppose the 

dictators of Greece.  

Thirdly: The editorial staff of Charavgi used the same argument as the government of 

Makarios itself to legitimize its decisions. Charavgi accented that the Turkish government 

would not tolerate any coup by any pro Greek forces in Cyprus (Χαραυγή 09.07.1974, S. 6.). 

The implicit one-sided coverage in Charavgi could be verified through frequency 

analysis. In comparison to the other two newspapers the coverage in Charavgi engaged 

significantly more on the topic of a connection between the Greek Junta and EOKA B. In 

detail Charavgi published articles dealing directly with a supposed cooperation between the 

Greek Junta and EOKA B as well as on the government's measures against Junta and EOKA 

B, which tackled the topic indirectly. Consistent to its left-wing orientation Charavgi referred 

to the cooperation as a conspiracy that threatened democracy in Cyprus, by this legitimizing 

all the measures of the government for the security of the Republic of Cyprus. The coverage 

in Charavgi lacks any kind of criticism of these measures. 

Further analysis of the creative features of the articles on that topic and their positioning 

in the editions of Charavgi supported the above result of an implicitly one-sided coverage. On 

average Charavgi published longer articles with wider headings than the other two 

newspapers on the topic of the connection. Also the majority of the articles on the cooperation 

were placed in the first pages of the Charavgi, while articles, which reported on the measures 

of the government, played a complementary role on the last pages. These articles typically 

portrayed facts, which should prove to the readership that Junta and EOKA B were both 

acting against the Cyprus government.  

Verification of the third hypothesis – The coverage in Phileleftheros. 

Officially Phileleftheros was independent from any political position. Surprisingly 

analysis of its coded articles revealed that its coverage was not objective, as could be 

expected, but explicitly one-sided. The editorial staff of Phileleftheros supported the policy of 

                                                 

17 "Athens – Nicosia: the crisis rises" (Μάχη 06.07.1974, p. 1.). 

 

 13 



  

Makarios. The rules of the information-stressed journalistic genres were often broken by 

formulations, which praised Makarios’ policy and himself.  

Similar to the results on Charavgi, the classification of the coded articles in the 

coverage in Phileleftheros showed that its editorial staff primarily used information-stressed 

genres. The information-stressed articles amount to 49% and the opinion-stressed articles to 

12% of the entire coded coverage. The rest of the articles could not be classified by formal 

analysis. Further semantic analysis however revealed that only 37% of the coded articles truly 

were information-stressed. The remaining formally information-stressed articles contained 

formulations which expressed an evaluation. The coverage of Phileleftheros supported the 

policy of the government of Makarios very obviously. 59% of the coded articles valued the 

measures of the government as positive, only 4% were negative. It is remarkable that 53% of 

the positive articles in the coverage of Phileleftheros broke the rule of the partition of 

information and opinion, but only 23% of the positive articles were also formally opinion-

stressed 

Strikingly Phileleftheros published more documentations compared to Charavgi.  

Documentations typically indirectly convey political messages. A more direct annotation of 

the events in Cyprus did not fit to the image of the Phileleftheros as an independent 

newspaper. These results are in line with the conclusion, that not only an external person can 

use the media to exploit it for the transportation of a political position, but also the editorial 

staff can use political and ideological statements of external persons to propagate the political 

position of its editorial staff (Blömbaum 1992: 152).  

Analysis of the language in the coverage in Phileleftheros showed that it supported the 

policy of the government especially by using absolute judgments. Similar to Charavgi the 

coverage in Phileleftheros cited two arguments to justify its political orientation:  

Firstly: Makarios was presented as the charismatic leader, who chose the right policy for 

the security of the island. For example, in the last page of the edition of Phileleftheros on 

13.07.1974 a press commentary was issued with title: "Leading Figure of the Greek nation is 

Makarios, writes the foreign press." This article was composed of extracts out of the 

American newspaper The Christian Science Monitor and the German Spiegel, where the 

policy of Makarios was praised. 

Secondly: in contrary to the praise of Makarios the leaders of Greece were presented in 

a negative way as the "Military regime" or the "Source of the evil". In order to denounce the 

Junta the Phileleftheros published critical citations of persons, associations and parties, which 
 14 



  

were also demonstrated in the titles of the respective articles to attract more attention. For 

example on 09.07.1974 the Phileleftheros on page 8 issued two articles with titles "The 

regime of Athens bears the responsibility, declare Greek politicians", and, "Parties and 

associations demand an end of the lawlessness from the state". 

 Even if Phileleftheros accounted for a predominantly explicit one-sided coverage, it to 

a minor degree also blended implicit information and opinion. As already mentioned 

Phileleftheros emphasised the complex of topics "Junta - EOKA B". Within this complex the 

issue "Measures against the Greek Junta" was dominant. On this issue Phileleftheros 

published predominantly positive reviews of third persons on the measures of the government. 

This proves implicit one-sided coverage. 

The analysis of the creative features in the coverage of Phileleftheros didn’t result in 

any major insights. The articles were on average longer than those of Machi and shorter than 

those of Charavgi. The same applies for the average width of the headings. The coded articles 

were evenly distributed between the first and the last pages. 

4.1.2. Verification of the hypothesis on the coverage after the coup 

For the second period of analysis we selected 27 editions for examination, nine from 

each newspaper. 694 articles were identified as relevant according to the categories and 

coded. 35% (250) of the coded articles belong to Charavgi, 31% (212) to Phileleftheros and 

33% (232) to Machi. The examination of the newspapers in this period was aimed to bring 

out, how the press coverage dealt with the perpetrators of the coup, with the government of 

Makarios and if a connection between coup and invasion was made. 

In order to ascertain, whether the newspapers connected coup and invasion, it was 

necessary to code all articles dealing with the invasion and its consequences. Due to the fact 

that only very few articles referred to the coup, the analysis of these articles focused on the 

content and not on any creative features. 

Verification of the first Hypothesis – The coverage in Machi 

After the coup the editors of Machi remained faithful to their right-wing position. 

Typical for the coverage of Machi is an implicit blending of information and opinion by 

suppressing the coup thematically. Simultaneously there were also cases of explicit blending 

of information and opinion identified in the coverage of Machi. 

 The frequency analysis of the coded articles in the second period showed that Machi 

almost didn’t mention the coup at all (less than 1% of the coded articles), although it had 
 15 



  

almost the same number of articles on the Turkish invasion as can be found in the coverage of 

Charavgi and Phileleftheros. Machi avoided pointedly to making the question of the 

responsibility for the invasion a subject of discussion. The Greek Junta and president 

Makarios were also less mentioned in the coverage of Machi than in any of the other two 

newspapers. It is remarkable that all three newspapers didn’t report any further on EOKA B, 

once the coup was over.  

The small number of articles on the coup in the coverage of Machi made Content 

Analysis difficult. However it was possible on the basis of two articles, to prove the explicit 

blending of information and opinion; these are the only articles that directly mentioned Nicos 

Sampson. In the article "Critical Moments for our folk. The twelve days of the Cyprus Crisis"   

the editors of Machi wrote: "23.7.1974, the president of the republic Mr. Sampson resigned, 

as the new president of the republic will be sworn the former president of the parliament, Mr. 

Kliridis" (Μάχη 02.08.1974, p. 3). In this way dated Machi the "outbreak of the crisis" on the 

day of the invasion, and not on the day of the coup. The second article was a short message on 

the return of Sampson from Greece to Cyprus after the coup. Once more Sampson was 

presented as the legitimate president of Cyprus between 15.07.1974 and 23.07.1974. Machi 

accused the Greek Junta of being responsible for the situation in Cyprus and annotated the 

collapse of the Junta by writing "Democracy is being restored in Greece" (Μάχη 03.08.1974, 

p. 3). 

Another important indicator for the right-wing orientation of the coverage of Machi was 

its attitude towards Makarios. Machi suppressed the fact that Makarios was overthrown 

illegally on 15.07.1974. Machi’s editors pointed out that Makarios’ return to the political 

spectrum of Cyprus was not desirable on their part and supported the provisional president 

Kliridis as the new official president of the state instead. Makarios was declared the former 

president of Cyprus. As an example the documentation "The speech of the former president" 

can be mentioned (Μάχη 04.08.1974, S.5).  

Verification of the second hypothesis − ´The coverage in Charavgi 

In the second examined period Charavgi explicitly held the view of its party. Implicit 

one-sided coverage was only observed to a minor degree. The editorial staff of Charavgi 

openly pleaded for a return of president Makarios and identified the coup as the cause of the 

tragedy of the island. Simultaneously the editors of Charavgi in view of the Turkish invasion 

stated, that they would encourage the unity of the folk on the island in order to support 

stability. Therefore Charavgi also supported the provisional president Kliridis in its coverage 

 16 



  

and remained moderate in demanding justice for the accomplices of the Greek Junta in 

Cyprus.  

  It was possible to identify an important thematic difference between the coverage in 

Charavgi and Machi with the help of thematic frequency analysis. The coup was not the daily 

headline topic in Charavgi’s coverage; still it appeared more frequently in its coverage than in 

the Machi's. Compared to the other newspapers, the coup accounted for about 11% of entirety 

of Charavgi's coded articles. This rate is considerably higher than the one of Phileleftheros 

(6%) and of Machi (1%), a fact that illustrates the indirect blending of information and 

opinion in the coverage of Charavgi. Also the results of the thematic frequency analysis 

further confirm that Charavgi’s account of the events was one-sided. The Greek Junta was 

mentioned very often, while the partial "responsibility of EOKA B for the coup", was 

completely missing. Against the background of the ongoing Turkish invasion, Charavgi 

stopped any reporting on the role of EOKA B, in order not to fuel any disunity in the Cypriot 

population. The examination of the thematic criterion "Presentation of Glafkos Kliridis and of 

the provisional government" didn’t show any implicit blending of information and opinion. 

On the contrary Charavgi reported often and positive on him and his government. 

In the coverage of Charavgi an explicit blending of information and opinion is more 

predominating. The editors of Charavgi openly showed a negative attitude towards the coup 

of 15.07.1974. On the one hand they condemned the coup as a break of the constitution of the 

republic; on the other hand they showed that the coup was the cause of the Turkish invasion. 

Nevertheless Charavgi didn’t explicitly name the leaders of the coup. As an example, on 

03.08.1974 (p. 1) Charavgi wrote: "Since the 15. July experiences the Cypriot folk the most 

tragic moments of its long-time history. [...] Definitely there are a few persons, who are 

responsible for this disaster and they are known to everybody. [...] We are quiet only because 

Cyprus is still in flames, which threat to burn down everything and everybody. [...] " 

The comments in the articles of Charavgi on the Greek junta were very straight. In his 

article P. Petritis judged: "In its collapse the fascistic Junta dragged along an agonising and 

suffering Cyprus to the ruins." (Χαραυγή 11.08.1974, p. 1). Further we could identify the 

attempt of Charavgi to support the unity of the Cypriot folk. On 03.08.1974 the editors of 

Charavgi announced, that they would refrain from any direct accusations against persons 

involved in the coup, in order not to add fuel to the flames.  

Another example for the explicit one-sided coverage of Charavgi was provided in the 

reports on Makarios and Kliridis. In contrast to Machi, Charavgi differentiated strict between 

 17 



  

the two main political figures of Cyprus, also in the period after the coup. Makarios was 

further on denominated as the president-elect of Cyprus. Characteristic for this were the 

editorials of the edition on 08.08.1974: "The president Makarios announces and accuses" 

(Χαραυγή 08.08.1974, p.1). In contrast Kliridis was presented as deputy of the government 

only. 

Verification of the third hypothesis- The coverage in Phileleftheros 

The examination of the coverage of Phileleftheros in the second period didn’t lead to a clear 

picture as in the case of Machi and Charavgi. This has its reason in the fact that Phileleftheros 

didn’t support any political position but regarded itself as independent. Especially the 

coverage on Makarios and Kliridis stayed consciously neutral. In this Phileleftheros did not 

report objectively, its editors rather tried to not take a position by publishing many 

documentaries and interviews.  

No implicit blending of information and opinion could be identified. The thematic 

frequency analysis of the different issues didn’t show any one-sided thematic selection. 

Phileleftheros was actually very careful in this point. The coup occurred in its coverage with a 

total of 6% of the coded material more often than in the coverage of Machi, but less often than 

in Charavgi’s coverage.  

A further analysis of the coded articles showed that the coup was only mentioned in the 

coverage of Phileleftheros, but not discussed. Also the coup was only limitedly linked to the 

invasion. The linking mainly happened through documentations. An example for this case is 

the documentation of Phileleftheros on 09.08.1974 "MAKARIOS: Some states knew in 

advance about the coup in Cyprus". This article was an interview with Makarios in which he 

elucidated the coherences between coup and invasion: "[...] the coup of the Greek Junta and 

its accomplices in Cyprus was a national betrayal. It ended as a national disaster for Cyprus 

and gave the chance to Turkey for an aggression" (Φιλελεύθερος 09.08.1974, p. 4.) This 

conscious use of documentations for an indirect transportation of opinions was already 

ascertained in the first examined period in the coverage of Phileleftheros. The editors 

published statements of politicians and of other persons in order to avoid publishing own 

commentary. In the commentaries Phileleftheros remained neutral: "Let us shake hands with 

each other" (Φιλελεύθερος 02.08.1974, p. 1), was the title of the commentary in the first page 

of the first edition of Phileleftheros after the coup. In spite of the common motif of 

reconciliation in both newspapers, Charavgi and Phileleftheros, Phileleftheros dealt with the 

crisis in Cyprus in a different way: while Charavgi’s editors tried to elucidate the background 

 18 



  

of the crisis, the editors of Phileleftheros let “others” speak for them (through 

documentations).  

The coverage of Phileleftheros was interesting concerning the person of Makarios. While in 

the first period, before the coup, Phileleftheros supported Makarios, in the second period 

Phileleftheros behaved neutral. Makarios was presented in the coverage as the "archbishop"18 

or "president"19 of Cyprus, sometimes also only with his name. In 81% of the articles of 

Phileleftheros in which Kliridis was mentioned, he was called as the president of Cyprus. The 

newspaper obviously didn’t intend to present Makarios in a negative way. It seems that the 

editors of Phileleftheros wanted to remain noncommittal, until the domestic affairs were 

clarified in Cyprus. 

5. Conclusions 
The results of the Content Analysis combined with the historical and sociocultural 

background lead to the following insights in the press coverage of that period in Cyprus:  

In spite of the independence of Cyprus in 1960 the domestic political situation grew 

more acute until 1974. Many Greek Cypriots were still attracted by the dream of Enosis. The 

radical nationalists regarded Makarios, who signed the independence treaty of Cyprus, as a 

traitor; however the majority of the Greek Cypriots supported his policy.20 The analysis of the 

newspapers clearly demonstrates that this division into supporters and opposers found its 

manifestation in the press also, especially after Makarios demanded the withdrawal of the 

Greek Officers from Cyprus in his letter on 02.07.1974. 

On the brink of the coup not only the radical right-wing newspapers (Ethniki, 

Mesimvrini, Patris) opposed to Makarios and his politics, but also the less radical newspapers, 

like Machi, 21 showed a negative attitude. Simultaneously left-wing and independent 

newspapers like Charavgi and Phileleftheros defined their position as on Makarios' side. 

                                                 

18 Compare the article  "Our chances" (Φιλελεύθερος 04.08.1974, p.3) 

19 Compare the article "The statements of Mr. Kliridis about the come-back of the president Makarios in 

Cyprus." (Φιλελεύθερος 07.08.1974, p.4)  

20 Makarios won the relevant president elections of 1973 with an overwhelming majority. 

21  Machi supported the enosis but was not ab initio against Makarios. 

 19 



  

This division of the press cannot always be directly observed in its coverage. Both sides 

(supporters as well as opposers) used different ways of blending information and opinion. The 

editorial staff of Charavgi and Phileleftheros favoured an explicit one-sided coverage; they 

made no secret of their political orientation. Charavgi applied for this purpose often formal 

opinion-stressed articles, like commentary or leading articles while Phileleftheros issued 

much political, one-sided documentation. On the contrary the editorial staff of Machi mostly 

implicitly supported the opponents of the Republic of Cyprus. This implicit support was 

achieved by systematically highlighting isolated aspects of incidents, while omitting any 

background information that could lead to undesirable interpretations. Typical for the 

coverage of Machi were many brief and thematically narrowed down articles.  

 After Makarios was overthrown and replaced by Nicos Sampson 15.07.1974 the 

newspapers stopped publishing at first, due to the censorship. Only the national broadcast 

RIK, which was also under the control of the Greek Junta and EOKA B, officially stayed on 

air. Through their radio program the rebels announced on 15.07.1974 between 08:00 and 

09:00 their victory: "The national guard intervened in order to solve the problematical 

situation. [...]. Makarios is dead". In a last act Makarios, who had managed to escape, denied 

his death through a private radio transmitter in Pafos, before fleeing abroad. From this point 

on the illegal government of Nicos Sampson controlled the media. The press remained object 

to censorship. Due to these circumstances, a Content Analysis of the press coverage of that 

period wouldn’t have been particularly meaningful. Hence we restricted ourselves to a mere 

qualitative examination of the few newspaper editions available. 

Due to censorship the editorial staff of not right-wing newspapers refused to continue 

publishing any newspapers at all. On 19.07.1974 and 20.07.1974 only Agon, Ethniki and 

Machi appeared in print. The few editions, which were available,22 illustrate the dramatic 

change of the situation in Cyprus after the coup. The newspapers were supporting the coup 

employing propagandistic instruments. Machi’s leading article on 19.07.1974 had the 

following title: "The Government of national salvation guides the people back to cultural 

unity. The corrupt old regime is overthrown and finished."  Agon and Ethniki also praised the 

rebels. Ethniki wrote: "After the liberating intervention of the military, the tyrant had to flee. 

The relief of the people is effusive." The obtainable editions of Machi set an example of the 

changes in the coverage during the governance of Nicos Sampson. His supporters in the press 

                                                 

22 Unfortunately not all the editions of that period exist in the Press archive of Cyprus any more. 

 20 



  

openly deviated from the truth, deliberately omitted information and made up events. For 

example on 20.07.197 4 Machi wrote: "The ambition of the new government. Peaceful 

solution for the Cyprus problem.", or: "The military youth placed Sampson in the place of the 

president of Cyprus. Waldheim23 greeted Makarios because he approves with him." It is 

noticeable that, after Sampson took over the leadership, he didn’t openly bring forward the 

topic of Enosis. On the contrary he emphasized that the status quo of the island would remain 

unchanged24 and his aim was only to whisk away Makarios, the tyrant.  

Another aspect of deliberate disinformation concerned the Turkish reactions on the 

coup. The preparations of the invasion were not mentioned in the coverage of the newspapers. 

The journey of the Turkish Prime Minister Boulent Etzevit to Britain, which aimed to 

convince the British to allow Turkey a military basis on the island, was not mentioned. Also 

the Turkish conditions for a prevention of an imminent invasion were kept secret. One of 

these conditions was the resignation of Sampson (Stern 1978: 151). On 20.07.1974, the day 

the Turkish military was deployed for the invasion; Machi once more assured its readership: 

"It is impossible for Turkey to intervene in Cyprus. Turkey’s resources are limited." Sampson 

resigned three days later, on 23.07.1974. 

After Sampson’s resignation, the censorship was officially abolished, but due to the 

exceptional circumstances that resulted from the ongoing Turkish invasion, the first free 

newspapers did not regularly appear in print until after the invasion came to a halt on 

01.08.1974. Only Phileleftheros wrote on 05.08.1974 (p.1) that the owners of the newspapers 

made an agreement with the provisional president Kliridis to obtain a consulting role as far as 

it concerned the political coverage of the newspapers. However Content Analysis of the 

editions of that period provided no indications for any active censorship of the political 

content in the newspapers. 

The examination of the editions of the newspapers directly after the coup (02.07 -

11.07.1974) did not reveal the same schemata as the periods before. Had the Cypriot press 

been divided into two parties, it now showed three political directions. Charavgi remained 

                                                 

23 Kurt Waldheim was the secretary general of UNO between 1972 -1982. 

24 "Mr. Minister announced that the foreign policy of Cyprus will not change [...] Mr. Dimitriou  [Minister of the 

foreign affairs in the coup regime] repeated that the new Cypriot government will not promote the issue of 

Enosis, but will aim for a common solution to the Cyprus problem with the Turkish Cypriot  'friends', like he 

called them" (Machi 20.07.1974, p.1) 

 21 



  

faithful to the policy of its party, though more explicit through the publication of more 

opinion-stressed articles. The editorial staff of Charavgi characterized the coup as the obvious 

cause of the Turkish invasion and pled for the return of President Makarios. In its edition of 

01.08.1974 (p.4) Charavgi published the article: "Chronic of the tragedy of Cyprus“, which 

aimed to fill all the gaps in the information which had been caused by the censorship. Only 

the names of the people who were responsible for the tragedy were primarily omitted. The 

message that Charavgi sent to its public was “postponed is not abandoned”. Under the 

circumstances Charavgi tried to avoid provoking a new civil war with its coverage. Instead of 

that Charavgi supported the provisional government of Kliridis and the unity of Cyprus. 

 Phileleftheros also attempted not to add fuel to the flames during the period of the 

invasion. The difference however was that Phileleftheros did not mention the coup as often as 

Charavgi in its coverage. Consequently Phileleftheros avoid showing any connection between 

the coup and the invasion. Typical for hesitant attitude of Phileleftheros was also the 

obviously reduced support for Makarios. The editors of Phileleftheros awaited the 

stabilization of the domestic affairs. 

Machi had been an open propaganda instrument during the governance of Samson. 

After the Invasion it reverted to its old implicit method of propaganda. In the coverage of 

Machi coup and invasion remained disconnected, other embarrassing Situations of the period 

15.7.1974 - 23.07.1974, were omitted. It was also impossible for Machi to admit the mistakes 

of its owner during the coup. Sampson did never notify his failure publicly. The continuation 

in the editing policy of Machi and the continued refusal to accept the overthrown President as 

the legal president proved that the nationalists, even after their coup failed, were not willing to 

admit the failure and injustice of their own actions. 

 

6. Bibliography 
Sources 
Cyprus; Presented to Parliament by the Secretary of State for Foreign Affairs and the 
Minister of Defense by Command of Her Majesty, July 1960, Gmnd. 1093. 

Εθνική (19.07.1974) 

Μάχη (02.07. – 14.07.1974, 19.07. – 20.07.1974 und 01.08. – 11.08.1974) 

Μεσηµβρινή (19.07.1974) 

Πατρίς (19.07.1974) 

Φιλελεύθερος (06.07. – 14.07.1974 und 02.08. - 11.08.1974) 
 22 



  

Χαραυγή (02.07 - 14.08.1974 und 01.08 – 11.08.1974) 

 

Secondary literature 

Blömbaum, Bernd: "Journalismus, Öffentlichkeit und Vielfalt". In: Rager, Günther und 

Weber, Bernd (Ed.): Publizistische Vielfalt zwischen Markt und Politik. Düsseldorf [et.al.] 

1992, pp. 150-171. 

Busche–Baumann, Maria: Rechtsextremismus und die Presse. Eine inhaltsanalytische 

Untersuchung der Berichterstattung über den ostdeutschen Rechtsextremismus in den 

Tageszeitungen BERLINER ZEITUNG und SÄCHSISCHE ZEITUNG. Handelsheim [et.al.] 

1994. 

Erbring, Lutz: "Nachrichten zwischen Professionalität und Manipulation. Journalistische 

Berufsnormen und politische Kultur". In: Langenbucher, Wolfgang R. (Ed.): Publizistik- und 

Kommunikations-Wissenschaft. Wien 1994, pp. 76-86. 

Greuner, Reinhart: Lizenzpresse. Auftrag und Ende. Der Einfluss der anglo-amerikanischen 

Besatzungspolitik auf die Wiedererrichtung eines imperialistischen Pressewesens in 

Westdeutschland. Berlin 1962.  

Mayring, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse. Weinheim [et.al.] 2003.  

O’Malley, Brendan und Craig, Ian: The Cyprus Conspiracy. America, Espionage and the 

Turkish Invasion. New York 2001. 

Pürer, Heinz: Einführung in die Publizistikwissenschaft. Systematik, Fragestellungen, 

Theorieansätze, Forschungstechniken. Konstanz 1998. 

Ritsert, Jürgen: Inhaltsanalyse und Ideologiekritik. Ein Versuch über kritische 

Sozialforschung. Frankfurt am Main 1972. 

Salamun, Kurt: "Ideologie, Erkenntnis und Wahrheit. Historische und systematische Aspekte 

des Ideologieproblems". In: Pelinka, Anton (Ed.): Ideologien im Bezugsfeld von Geschichte 

und Gesellschaft. Innsbruck 1981, pp.15-33.  

Schmidt, Michael: Leerformeln und Ideologiekritik. Tübingen 1972.  

Schönbach, Klaus: Trennung von Nachricht und Meinung. Freiburg und München 1977. 

Schulte-Sasse, Jochen und Werner, Renate: Einführung in die Literaturwissenschaft. 

München 1977. 

 23 



  

Schulz, Winfried: "Inhaltsanalyse". In: Noelle-Neumann, Elisabeth et.al. (Ed.): Fischer 

Lexikon. Publizistik Massenkommunikation. Frankfurt am Main ² 2003, pp. 42-63.  

Stern, Laurence: The wrong horse. The politics of intervention and the failure of American 

diplomacy. Translatinon: G. Minas. Nicosia: 1978.  

Topitsch Ernst (Ed.): "Über Leerformeln. Zur Pragmatik des Sprachgebrauches in Philosophie 

und politischer Theorie". In: Probleme der Wissenschaftstheorie. Festschrift für Victor Kraft. 

Wien 1960, pp. 233-263. 

Tzermias, Pavlos: Geschichte der Republik Zypern: Mit Berücksichtigung der historischen 

Entwicklung der Insel während der Jahrtausende. Tübingen 1991. 

Τζερµιάς, Παύλος: "Η Κυπριακή ∆ηµοκρατία". In: Ιστορία του Ελληνικού Έθνους. Bd. 16. 

Αthens 2000, pp. 464-483. 

Χατζηβασιλείου, Ευάνθης: Το κυπριακό ζήτηµα, 1878-1960: Η συνταγµατική πτυχή. Αθήνα 

1998. 

Ψυχάρης, Π. Σταύρος: Οι 70 κρίσιµες ηµέρες. Athens 1976. 

Interviews  

Papadimitris, Dimitris: 09.09.2003 in Nicosia. 

 

 

 24 


	Introduction
	Methodology: Content Analysis
	Approach

	Political - Historical context
	The Cyprus Press (06.07.-14.07.1974 und 02.08.-11.08.1974). Content Analysis.
	Hypotheses
	Hypotheses on the coverage in the newspapers before the coup
	Hypotheses on the coverage in the newspapers after the coup
	Verification of the hypothesis on the coverage in the newspapers before the coup.
	Verification of the hypothesis on the coverage after the coup


	Conclusions
	Bibliography

