
On 5 February 2017, ‘The Mail on Sunday’ published an article by David Rose on pages 

10, 11 and 12 that made some incredible accusations about a paper by Dr Thomas Karl 

and co-authors, which had been published in June 2015. The article by Mr Rose had 

appeared on the newspaper’s website the previous evening, and was supported by a 

leading article. 

 

It was immediately apparent that the article by Mr Rose, who has a cosy relationship with 

climate change ‘sceptics’ at the Global Warming Policy Foundation, included many 

inaccurate and misleading claims, and used a fake graph to misrepresent the data in the 

paper. 

 

In the days following publication there were a number of new revelations that now show 

much of Mr Rose’s article to be untrue. Here we identify 30 false claims in Mr Rose’s 

main article, its sidebars and the leading article that accompanied it, and compare them 

with the facts. 

 

These false claims are highlighted in a complaint that has now been submitted to the 

Independent Press Standards Organisation because they breach the Editors’ Code of 

Practice, which states: “The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information or images, including headlines not supported by the text”. 

 

FALSE CLAIM 1: Headline (p.10): “Exposed: how leaders were duped over global 

warming”. 

 

FACT: This is untrue. Mr Rose’s article suggests that the analysis presented in the paper 

by Dr Karl and co-authors was wrong. But there is no evidence to support this. Nor is 

there any evidence that world leaders were even aware of the paper by Dr Karl and co-

authors. 

 

FALSE CLAIM 2: Main article (p.10): “The Mail on Sunday today reveals astonishing 

evidence that the organisation that is the world’s leading source of climate data rushed to 

publish a landmark paper that exaggerated global warming and was timed to influence the 

historic Paris Agreement on Climate Change.” 

 

FACT: This is wrong. The paper by Dr Karl and co-authors was not “rushed”. As the 

information at the end of the paper indicates, it was submitted to the journal ‘Science’ on 

23 December 2014, accepted for publication on 21 May 2015, and published online on 4 

June 2015. Dr Marcia McNutt, who was editor of ‘Science’ at the time the paper was 

published, told Associated Press: “The paper was not rushed in any way. It had an 

exceptional number of reviewers, many more than average because we knew it was on a 

controversial topic. It had a lot of data analysis.” Dr McNutt is now President of the 

United States National Academy of Sciences. The paper did not “exaggerate global 

warming”. In fact, it was thoroughly reviewed by independent referees for the journal, 

and then subjected to further independent scrutiny by Dr Zeke Hausfather and co-authors, 

who published their results in the journal ‘Science Advances’ in January 2017. In a 

commentary for the ‘Carbon Brief’ website, Dr Hausfather stated: “While NOAA’s data 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4192182/World-leaders-duped-manipulated-global-warming-data.html
http://science.sciencemag.org/content/348/6242/1469.full
http://science.sciencemag.org/content/348/6242/1469.full
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/more-fake-news-in-the-mail-on-sunday/
https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/
https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/
http://science.sciencemag.org/content/348/6242/1469/tab-article-info
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://advances.sciencemag.org/content/3/1/e1601207.full
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise


management procedures may well need improvement, their results have been 

independently validated and agree with separate global temperature records created by 

other groups.” The paper was also not “timed to influence the historic Paris Agreement 

on Climate Change”. The Paris Agreement was reached at the United Nations climate 

change summit on 12 December 2015, almost 12 months after Dr Karl and his colleagues 

submitted the paper for publication. 

 

FALSE CLAIM 3: Main article (p.10): “A high-level whistleblower has told this 

newspaper that America’s National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) 

breached its own rules on scientific integrity when it published the sensational but flawed 

report, aimed at making the maximum possible impact on world leaders including Barack 

Obama and David Cameron at the UN climate conference in Paris in 2015.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. Although a blog by Dr John Bates accused Dr 

Karl and co-authors of “a flagrant manipulation of scientific integrity guidelines and 

scientific publication standards”, he also admitted that his concerns were considered in 

February 2016 by the Science Council of the NOAA National Centers for Environmental 

Information (NCEI). It appears that the Council did not agree with Dr Bates that Dr Karl 

and co-authors had “breached its own rules on scientific integrity”, as Mr Rose’s article 

alleges. Indeed, the current editor-in-chief of ‘Science’, Jeremy Berg, told a journalist at 

‘Propublica’, Andy Revkin, on 6 February that “from materials that have come to our 

attention today, it appears that these accusations are not new, but have been investigated 

inside NOAA and found to be without substantial merit”. The paper by Karl and co-

authors was not “a “sensational but flawed report” published by NOAA, but instead an 

academic paper published by the journal ‘Science’ after thorough review by independent 

referees, and subsequently verified by other researchers. Nor was the paper “aimed at 

making the maximum possible impact on world leaders including Barack Obama and 

David Cameron at the UN climate conference in Paris in 2015”. The paper was submitted 

for publication almost a year before the Paris summit took place, and the timing of its 

publication was determined by the journal ‘Science’. When the paper was published, 

NOAA issued a media release which did not mention the Paris summit or international 

policy-making. Neither Prime Minister David Cameron nor President Barack Obama 

referred to the paper by Dr Karl and co-authors in their speeches on 30 November 2015 

on the opening day of the Paris summit. 

 

FALSE CLAIM 4: Main article (p.10): “The report claimed that the ‘pause’ or 

‘slowdown’ in global warming in the period since 1998 – revealed by UN scientists in 

2013 – never existed, and that world temperatures had been rising faster than scientists 

expected.” 

 

FACT: This is wrong. The so-called ‘pause’ in global warming was not “revealed by UN 

scientists in 2013”. The contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report 

of the Intergovernmental Panel on Climate Change actually summarised on pages 61-63 

earlier academic studies that had already suggested a possible slowdown in the rate of 

rise in global mean surface temperature after 1998, such as a paper by Dr David 

Easterling and Dr Michael Wehner, which was published in the journal ‘Geophysical 

https://twitter.com/Revkin/status/828747701290430464
https://twitter.com/Revkin/status/828747701290430464
http://www.noaanews.noaa.gov/stories2015/noaa-analysis-journal-science-no-slowdown-in-global-warming-in-recent-years.html
https://www.gov.uk/government/speeches/pm-speech-to-the-cop21-summit-in-paris
https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2015/11/30/remarks-president-obama-first-session-cop21
http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg1/WG1AR5_TS_FINAL.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2009GL037810/full
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2009GL037810/full


Research Letters’ in April 2009. The paper by Dr Karl and co-authors found that the rate 

of warming between 1998 and 2014 was not significantly different from the longer term 

warming rate between 1951 and 2014, and so was not “faster than scientists expected”. 

 

FALSE CLAIM 5: Main article (p.10): “But the whistleblower, Dr John Bates, a top 

NOAA scientist with an impeccable reputation, has shown The Mail on Sunday 

irrefutable evidence that the paper was based on misleading, ‘unverified’ data.” 

 

FACT: This is not true. As the independent reviews by referees for ‘Science’ and the 

independent verification by Dr Haufather and co-authors prove, the paper by Dr Karl and 

co-authors was not “based on misleading, ‘unverified’ data”. Dr Bates has subsequently 

told Associated Press that there was “no data tampering, no data changing, nothing 

malicious”. 

 

FALSE CLAIM 6: Main article (p.10): “His vehement objections to the publication of the 

faulty data were overridden by his NOAA superiors in what he describes as a ‘blatant 

attempt to intensify the impact’ of what became known as the Pausebuster paper.” 

 

FACT: This is false. Dr Bates did not have “vehement objections to the publication of the 

faulty data”. As already noted, the data in the paper by Dr Karl and co-authors was not 

“faulty”. Dr Bates told Associated Press that there was “no data tampering, no data 

changing, nothing malicious”. An account of an interview with Dr Bates published on 8 

February states: “The ‘Science’ paper would have been fine had it simply had a 

disclaimer at the bottom saying that it was citing research, not operational, data for its 

land-surface temperatures, Bates says.” 

 

FALSE CLAIM 7: Main article (p.10): “In an exclusive interview, Dr Bates accused the 

lead author of the paper, Thomas Karl, who was until last year director of the NOAA 

section that produces climate data – the National Centers for Environmental Information 

(NCEI) – of ‘insisting on decisions and scientific choices that maximised warming and 

minimised documentation… in an effort to discredit the notion of a global warming 

pause, rushed so that he could time publication to influence national and international 

deliberations on climate policy’.” 

 

FACT: This is wrong. The comments attributed to Dr Bates are actually contained in a 

blog that was made public at about the same time that the online version of Mr Rose’s 

article appeared. While it is true that the blog includes this statement, Dr Bates has since 

backed down from these allegations, telling Associated Press that there was “no data 

tampering, no data changing, nothing malicious”. 

 

FALSE CLAIM 8 Main article (p.10): “Official delegations from America, Britain and 

the EU were strongly influenced by the flawed NOAA study as they hammered out the 

Paris Agreement”. 

 

FACT: This is patently absurd. Mr Rose’s article offers no evidence to substantiate his 

claim. A draft of the Paris Agreement already existed in February 2015, long before the 

http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://www.sciencemag.org/news/2017/02/how-culture-clash-noaa-led-flap-over-high-profile-warming-pause-study
https://judithcurry.com/2017/02/04/climate-scientists-versus-climate-data/
https://judithcurry.com/2017/02/04/climate-scientists-versus-climate-data/
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://unfccc.int/resource/docs/2015/adp2/eng/01.pdf


publication of the paper by Dr Karl and co-authors. The final version of the Paris 

Agreement makes no reference to the paper or its findings. 

 

FALSE CLAIM 9: Main article (p.10): “The scandal has disturbing echoes of the 

‘Climategate’ affair which broke shortly before the UN climate summit in 2009, when the 

leak of thousands of emails between climate scientists suggested they had manipulated 

and hidden data.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. ‘Climategate’ is the term that climate change 

‘sceptics’ use to describe the illegal hacking of emails and other documents from the 

Climatic Research Unit at the University of East Anglia. There is no similarity between 

the false allegations contained in Mr Rose’s article and the controversy over emails and 

documents from the Climatic Research Unit that were stolen from the computer server at 

the University of East Anglia. The emails and documents were not “leaked”, but stolen 

through computer hacking. Although nobody was ever brought to justice for the crime, a 

statement by Norfolk Police concluded that “the data breach was the result of a 

‘sophisticated and carefully orchestrated attack on the CRU’s data files, carried out 

remotely via the internet’”. It added: “There is no evidence to suggest that anyone 

working at or associated with the University of East Anglia was involved in the crime”. 

Nine independent investigations were conducted into the content of the emails and 

documents by the Independent Climate Change Email Review, the International Panel set 

up by the University of East Anglia to examine the research of the Climatic Research 

Unit, the House of Commons Select Committee on Science and Technology, 

Pennsylvania State University, the United States Environmental Protection Agency, the 

Inspector General of the United States Department of Commerce and the United States 

National Science Foundation. None of these inquiries concluded that the stolen emails 

showed serious misconduct by any climate scientists. 

 

FALSE CLAIM 10: Main article (p.10): “NOAA’s 2015 ‘Pausebuster’ paper was based 

on two new temperature sets of data – one containing measurements of temperatures at 

the planet’s surface on land, the other at the surface of the seas. Both datasets were 

flawed.” 

 

FACT: This is not true. The datasets for land and sea surface temperatures have been 

independently investigated by Dr Hausfather, who wrote in a commentary for the 

‘Carbon Brief’ website that the findings of the paper by Dr Karl and co-authors: “have 

been independently validated and agree with separate global temperature records created 

by other groups”. He added: “If anything, there is strong independent evidence that 

NOAA’s new record may be the most accurate one over the last two decades, at least for 

the two-thirds of the world covered in ocean.” 

 

FALSE CLAIM 11: Main article (p.10): “This newspaper has learnt that NOAA has now 

decided that the sea dataset will have to be replaced and substantially revised just 18 

months after it was issued, because it used unreliable methods which overstated the speed 

of warming. The revised data will show both lower temperatures and a slower rate in the 

recent warming trend.” 

http://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf
http://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf
https://web.archive.org/web/20120719071718/http:/www.norfolk.police.uk/newsevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation.aspx
https://web.archive.org/web/20120719071718/http:/www.norfolk.police.uk/newsevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation.aspx
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.psu.edu/ur/2014/fromlive/Final_Investigation_Report.pdf
https://www.epa.gov/climatechange/endangerment-and-cause-or-contribute-findings-greenhouse-gases-under-clean-air-act-1#1-3-3
https://web.archive.org/web/20110302010948/http:/www.oig.doc.gov/oig/reports/correspondence/2011.02.18_IG_to_Inhofe.pdf
https://web.archive.org/web/20110302010948/http:/www.oig.doc.gov/oig/reports/correspondence/2011.02.18_IG_to_Inhofe.pdf
http://www.science20.com/uploads/1770191916-429173860.pdf
http://www.science20.com/uploads/1770191916-429173860.pdf
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise


 

FACT: This is false. As Dr Bates makes clear in his blog, the paper by Dr Karl and co-

authors used NOAA’s Extended Reconstructed Sea Surface Temperature Version 4 

(ERSST.v4). Dr Bates acknowledges that ERRST.v4 was approved for release in January 

2015 by the Science Council of NOAA’s National Climatic Data Center. The details of 

the construction of the dataset were provided in a paper by Dr Boyin Huang and co-

authors, which was published in the ‘Journal of Climate’ on 4 February 2015. Dr Bates 

also notes that the dataset was made publicly available on NOAA’s website in June 2015 

to coincide with the paper by Dr Karl and co-authors. There is no evidence that 

ERSST.v4 used “unreliable methods which overstated the speed of warming”. The 

ERSST.v4 dataset used by Dr Karl in co-authors in their paper was independently 

examined and verified by Dr Hausfather and co-authors, who published their conclusions 

in a journal paper published by ‘Science Advances’ in January 2017. It is true that NOAA 

is currently working on an updated version of the dataset, which will be called 

ERSST.v5. The detailed methodology for the new dataset is described in a new academic 

paper which is currently being subjected to independent review by a journal and has not 

yet been made public. It is not clear when ERSST.v5 will be released, nor how it will 

compare with the previous dataset. Mr Rose provides no evidence, and cites no source, 

for his speculation that ERSSTv.5 “will show both lower temperatures and a slower rate 

in the warming trend”. 

 

FALSE CLAIM 12: Main article (p.10): “The land temperature dataset used by the study 

was afflicted by devastating bugs in its software that rendered its findings ‘unstable’. The 

paper relied on a preliminary, ‘alpha’ version of the data which was never approved or 

verified.” 

 

FACT: This is misleading. The methods and results used by Dr Karl and co-authors in 

their paper were rigorously reviewed by independent referees for the journal ‘Science’. 

Dr Karl and co-authors used a new dataset, version 4, for land temperature measurements 

from the Global Historical Climatology Network. This was an update on the previous 

version 3 (GHCN.v3), which was released in May 2011. In a commentary for the website 

‘Carbon Brief’ about the land surface temperature data, GHCN.v4, used by Dr Karl and 

co-authors, Dr Hausfather wrote that “the land record was largely similar to their prior 

record and was responsible for relatively little of the increase in warming they showed”. 

 

FALSE CLAIM 13: Main article (p.10): “None of the data on which the paper was based 

was properly ‘archived’ – a mandatory requirement meant to ensure that raw data and the 

software used to process it is accessible to other scientists, so they can verify NOAA 

results.” 

 

FACT: This is misleading. While it is unclear to what extent, if at all, Dr Bates’s 

complaints are justified about archiving of the data from the paper by Dr Karl and co-

authors, it is not true that other scientists were unable to verify them. Dr Hausfather and 

co-authors were able to access the data in order to carry out an independent evaluation for 

their paper published in January 2017. In a commentary for the website ‘Carbon Brief’, 

Dr Hausfather wrote: “While I cannot speak to how well the authors followed internal 

http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/JCLI-D-14-00006.1
http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/JCLI-D-14-00006.1
http://advances.sciencemag.org/content/3/1/e1601207.full
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise


protocols, they did release their temperature anomalies, spatially gridded data land and 

ocean data, and the land station data associated with their analysis. They put all of this up 

on NOAA’s FTP site in early June 2015, at the time that the Karl et al paper was 

published.” He added: “Rose’s claim that NOAA’s results ‘can never be verified’ is 

patently incorrect, as we just published a paper independently verifying the most 

important part of NOAA’s results”. 

 

FALSE CLAIM 14: Main article (p.11-12): “The sea dataset used by Thomas Karl and 

his colleagues – known as Extended Reconstructed Sea Surface Temperatures version 4, 

or ERSST.v4, tripled the warming trend over the sea during the years 2000 to 2014 from 

just 0.036C per decade – as stated in version 3 – to 0.099C per decade. Individual 

measurements in some parts of the globe had increased by about 0.1C and this resulted in 

the dramatic increase of the overall global trend published by the Pausebuster paper. But 

Dr Bates said this increase in temperatures was achieved by dubious means. Its key error 

was an upwards ‘adjustment’ of readings from fixed and floating buoys, which are 

generally reliable, to bring them into line with readings from a much more doubtful 

source – water taken in by ships. This, Dr Bates explained, has long been known to be 

questionable: ships are themselves sources of heat, readings will vary from ship to ship, 

and the depth of water intake will vary according to how heavily a ship is laden – so 

affecting temperature readings.” Dr Bates said: ‘They had good data from buoys. And 

they threw it out and “corrected” it by using the bad data from ships. You never change 

good data to agree with bad, but that’s what they did – so as to make it look as if the sea 

was warmer.” 

 

FACT: This is wrong. The increase in the short-term rate of warming from 2000 to 2014 

of 0.099˚C per decade, between ERSST.v3 and ERSST.v4 in the paper by Dr Karl and 

co-authors, was not “achieved by dubious means”. It was the result of 11 improvements 

clearly outlined in the paper by Dr Karl and co-authors and the earlier paper by Dr Huang 

and co-authors. The largest correction resulted from an adjustment for differences 

between measurements taken from water in buckets drawn from the side of ships and 

those from the intake of water onto ships for cooling. This accounted for 0.030˚C per 

decade of the difference in short-term trend between ERSST.v3 and ERSST.v4. A much 

smaller correction was applied due to the difference between the measurements obtained 

from ship intake and buoys. This accounted for 0.014˚C per decade of the difference in 

short-term warming rates between ERSST.v3 and ERSST.v4. Dr Karl and co-authors 

explicitly acknowledged that ship intake measurements tend to be warmer than from 

buoys. However, they also noted that “buoy data have been proven to be more accurate 

and reliable than ship data, with better-known instrument characteristics and automated 

sampling”. Hence the authors also applied another correction to give more weight to 

measurements by buoys compared with ships. This accounted for 0.012˚C per decade of 

the difference in short-term warming rates between ERSST.v3 and ERSST.v4. Therefore, 

the comments attributed to Dr Bates are misinformed. It is important to note that he did 

not make such claims in his blog and he withdrew these allegations following the 

publication of Mr Rose’s article. Dr Bates told Associated Press that there was “no data 

tampering, no data changing, nothing malicious”. 

 

http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended


FALSE CLAIM 15: Main article (p.12): “ERSSTv4 ‘adjusted’ buoy readings up by 

0.12C. It also ignored data from satellites that measure the temperature of the lower 

atmosphere, which are also considered reliable. Dr Bates said he gave the paper’s co-

authors ‘a hard time’ about this, ‘and they never really justified what they were doing.’” 

 

FACT: This is misleading. Satellite measurements of the lower atmosphere are not the 

same as satellite measurements of sea surface temperature. Satellite measurements of sea 

surface temperature were available for the period between 1997 and 2011 and were 

explicitly used to evaluate ERSST.v4. The comments attributed to Dr Bates are also 

misleading. Satellite measurements of sea surface temperature are only available from 

1997 onwards. The paper by Dr Karl and co-authors was not intended to present the 

details of the methodology used to prepare the ERSST.v4 dataset. The methodology for 

ERSST.v4 was documented in full in a paper by Dr Boyin Huang and co-authors which 

was published in the ‘Journal of Climate’ in February 2015, many months before 

publication of the paper by Dr Karl and co-authors in June 2015. The paper by Dr Huang 

and co-authors states: “The Along-Track Scanning Radiometer (ATSR) satellite SST 

observations on monthly 1° × 1° grid from 1997 to 2011 (Merchant et al. 2012) are used 

to evaluate the ERSST.v4 analysis”. The results of the comparison were presented in full 

in the paper by Dr Huang and co-authors. It states: “SSTs in ERSST.v4 are reasonably 

close to the independent satellite-based ATSR observations”. 

 

FALSE CLAIM 16: Main article (p.12): “Now, some of those same authors have 

produced the pending, revised new version of the sea dataset – ERSSTv5. A draft of a 

document that explains the methods used to generate version 5, and which has been seen 

by this newspaper, indicates the new version will reverse the flaws in version 4, changing 

the buoy adjustments and including some satellite data and measurements from a special 

high-tech floating buoy network known as Argo. As a result, it is certain to show 

reductions in both absolute temperatures and recent global warming.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. The draft paper by Dr Huang and co-authors, 

which is still undergoing review for the ‘Journal of Climate’, describes the preparation of 

ERSST.v5. The new dataset does not “reverse flaws in version 4”. As a co-author on the 

new paper, Dr Peter Thorne, pointed out in a commentary for the website ‘Carbon Brief’ 

on 10 February 2017, ERSSTv.5 incorporates new analyses and data that were not 

available for ERSSTv4 and the paper by Dr Karl and co-authors. These include a paper 

by Dr Huang and co-authors, published on 19 April 2016 in the ‘Journal of Climate’, on 

‘Further Exploring and Quantifying Uncertainties for Extended Reconstructed Sea 

Surface Temperature (ERSST) Version 4 (v4)’, and a paper by Dr Eric Freeman and co-

authors, published on 27 June 2016 in the ‘International Journal of Climatology’, on 

‘ICOADS Release 3.0: a major update to the historical marine climate record’. Dr Thorne 

wrote: “It’s worth noting that the ERSSTv4 and ERSSTv5 series are virtually 

indistinguishable in recent years and that the comparison does not include the data from 

2016. The recent changes that were made for ERSSTv4 are largely untouched in the new 

version in terms of global average temperature anomalies. Therefore, as currently 

submitted, ERSSTv5 would not change the bottom-line findings of Karl et al (2015).” 

 

http://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/JCLI-D-14-00006.1
https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-noaa-updates-sea-surface-temperature-record
http://journals.ametsoc.org/doi/10.1175/JCLI-D-15-0430.1
http://journals.ametsoc.org/doi/10.1175/JCLI-D-15-0430.1
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/joc.4775/full
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/joc.4775/full


FALSE CLAIM 17: Main article (p.12): “Dr Bates revealed that the failure to archive and 

make available fully documented data not only violated NOAA rules, but also those set 

down by Science. Before he retired last year, he continued to raise the issue internally. 

Then came the final bombshell. Dr Bates said: ‘I learned that the computer used to 

process the software had suffered a complete failure.’ The reason for the failure is 

unknown, but it means the Pausebuster paper can never be replicated or verified by other 

scientists.” 

 

FACT: This is not true. Dr Karl and co-authors did make their data available and did not 

violate the rules of the journal ‘Science’. The current editor-in-chief of ‘Science’, Jeremy 

Berg, told a journalist at ‘Propublica’, Andy Revkin, on 6 February that “others have used 

the datasets (which were made accessible consistent with ‘Science’ magazine’s 

policies)”. As a result, Dr Hausfather and co-authors were able to verify the findings of 

the paper by Dr Karl and co-authors, and to publish their results in the journal ‘Science 

Advances’ in January 2017. In a commentary for the ‘Carbon Brief’ website, Dr 

Hausfather stated: “While NOAA’s data management procedures may well need 

improvement, their results have been independently validated and agree with separate 

global temperature records created by other groups.” 

 

FALSE CLAIM 18: Main article (p.12): “Dr Bates said: ‘How ironic it is that there is 

now this idea that Trump is going to trash climate data, when key decisions were earlier 

taken by someone whose responsibility it was to maintain its integrity – and failed.’ 

NOAA not only failed, but it effectively mounted a cover-up when challenged over its 

data. After the paper was published, the US House of Representatives Science Committee 

launched an inquiry into its Pausebuster claims. NOAA refused to comply with 

subpoenas demanding internal emails from the committee chairman, the Texas 

Republican Lamar Smith, and falsely claimed that no one had raised concerns about the 

paper internally. Last night Mr Smith thanked Dr Bates ‘for courageously stepping 

forward to tell the truth about NOAA’s senior officials playing fast and loose with the 

data in order to meet a politically predetermined conclusion’. He added: ‘The Karl study 

used flawed data, was rushed to publication in an effort to support the President’s climate 

change agenda, and ignored NOAA’s own standards for scientific study.’” 

 

FACT: This is false. The integrity of the datasets used by Dr Karl and co-authors for their 

paper has not been damaged. Dr Bates told Associated Press that there was “no data 

tampering, no data changing, nothing malicious”. Kathryn Sullivan, formerly the Under 

Secretary of Commerce for Oceans and Atmosphere and Administrator of NOAA, was 

questioned on 16 March 2016 by Representative Lamar Smith, the Chair of the House of 

Representatives Committee on Science, Space and Technology. She said: “I stand by the 

integrity and quality of the Karl study”. NOAA has not “mounted a cover-up when 

challenged over its data”. Mr Rose did not mention that, according to a statement 

provided to the journal ‘Nature’, NOAA has supplied to the Committee the publicly 

available data from the paper by Dr Karl and co-authors and briefed the Committee’s 

staff on the research for the paper. However, it has offered the following explanation for 

not handing over email communications to the Committee: “Because the confidentiality 

of these communications among scientists is essential to frank discourse among 

https://twitter.com/Revkin/status/828747701290430464
http://advances.sciencemag.org/content/3/1/e1601207.full
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
https://science.house.gov/legislation/hearings/environment-subcommittee-hearing-overview-budget-proposal-national-oceanic-and
https://science.house.gov/legislation/hearings/environment-subcommittee-hearing-overview-budget-proposal-national-oceanic-and
http://www.nature.com/news/us-science-agency-refuses-request-for-climate-records-1.18660
http://www.nature.com/news/us-science-agency-refuses-request-for-climate-records-1.18660


scientists, those documents were not provided to the Committee. It is a long-standing 

practice in the scientific community to protect the confidentiality of deliberative scientific 

discussions.” Nor did Mr Rose refer to a letter to Representative Smith on 23 October 

2015 from another member of the Committee, Representative Eddie Bernie Johnson, 

which accused Mr Smith of exceeding his authority in demanding the email 

communications. The letter states points out that “the issue is a scientific research study, 

not a policy decision by a Federal agency”. It added: “As such, this is not an area of 

delegated legislative authority by Congress to the Executive (unless you are proposing 

that Congress should somehow legislatively overrule peer-reviewed scientific findings). 

Moreover, in none of the letters do you allege any scientific misconduct, abuse of 

discretion, or fraud. In sum, NOAA has provided all the information necessary for the 

Committee to understand the scientific process at play. You have not articulated a 

legitimate need for anything beyond what NOAA has already provided.” The other 

statements attributed to Representative Smith in Mr Rose’s article are inaccurate and 

misleading. Dr Bates told the Associated Press that there was “no data tampering, no data 

changing, nothing malicious”, indicating that Dr Karl and co-authors did not “play fast 

and loose with the data”. The paper was subjected to a rigorous peer review process by 

the journal ‘Science’, which means it could not have been produced “to meet a politically 

predetermined conclusion”. The paper by Dr Karl and co-authors did not used “flawed 

data”, as Dr Bates’s statement confirms, and it was not “rushed” because it was submitted 

for publication in December 2014 and not published until June 2015. 

 

FALSE CLAIM 19: Sidebar (p.10): “The ‘adjusted’ sea readings: Average sea surface 

temperatures are calculated using data from weather buoys (pictured). But NOAA 

‘adjusted’ these figures upwards to fit with data taken from ships – which is notoriously 

unreliable. This exaggerated the warming rate, allowing NOAA to claim in the paper 

dubbed the ‘Pausebuster’ that there was no ‘pause’.” 

 

FACT: This is wrong. Average sea surface temperatures are not only calculated from 

measurements by buoys. As the paper by Dr Karl and co-authors makes clear, 

measurements from ships also provide data about sea surface temperatures. It states: “The 

data used in our long-term global temperature analysis primarily involve surface air 

temperature observations taken at thousands of weather-observing stations over land, and 

for coverage across oceans, the data are sea surface temperature (SST) observations taken 

primarily by thousands of commercial ships and drifting surface buoys.” The warming 

rate was not “exaggerated” by the correction to the buoys because it was applied 

throughout the record. The correction only contributed 0.014°C per decade to the 

difference of 0.064°C per decade between ERSST.v4 and the previous version 

(ERSST.v3b) in the short-term rate of warming from 2000 to 2014. Hence the adjustment 

to the buoy measurements was not the main reason why the “pause” was not evident in 

the results of the paper by Dr Karl and co-authors. 

 

FALSE CLAIM 20: Sidebar (p.11): “The misleading ‘Pausebuster’ chart: The red line 

shows the current NOAA world temperature graph – which relies on the ‘adjusted’ and 

unreliable sea data cited in the flawed ‘Pausebuster’ paper. The blue line is the UK Met 

http://democrats.science.house.gov/sites/democrats.science.house.gov/files/Ranking%20Member%20Johnson%20Letter%20to%20Chairman%20Smith%20on%20NOAA%20Subpoena.pdf
http://democrats.science.house.gov/sites/democrats.science.house.gov/files/Ranking%20Member%20Johnson%20Letter%20to%20Chairman%20Smith%20on%20NOAA%20Subpoena.pdf
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://science.sciencemag.org/content/348/6242/1469.full


Office’s independently tested and verified ‘HadCRUT4’ record – showing lower monthly 

readings and a shallower recent warming trend.” 

 

 
 

FACT: This is a fake graph. The red line does not represent the data from the paper by Dr 

Karl and co-authors as it does not incorporate the land surface temperature data, 

GHCN.v4. Furthermore it misrepresents the differences between the two datasets as the 

red line was plotted from the NOAA Merged Land Ocean Global Surface Temperature 

Analysis Dataset, which is presented as an anomaly relative to the baseline mean for the 

period between 1971 and 2000, and the blue line was obtained from the HadCRUT4 

dataset, which is presented as an anomaly relative to the baseline mean for the period 

between 1961 and 1990. As a result of the error in plotting the two datasets using 

different baselines, it also incorrectly indicates that “0 represents 14°C, the world average 

temperature”. While a paper by Dr Phil Jones and co-authors estimated that the average 

absolute global mean surface temperature for the period between 1961 and 1990 is 

14.0°C, NOAA estimates that the average absolute global mean surface temperature for 

the period between 1901 and 2000 is 13.9°C. Hence, when the two datasets are correctly 

plotted with the same baseline, they are seen to be virtually identical, as Dr Hausfather 

demonstrated in his commentary for the ‘Carbon Brief’ website: 

 

https://www.ncdc.noaa.gov/data-access/marineocean-data/noaa-global-surface-temperature-noaaglobaltemp
https://www.ncdc.noaa.gov/data-access/marineocean-data/noaa-global-surface-temperature-noaaglobaltemp
http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcrut4/diagnostics.html
http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcrut4/diagnostics.html
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/1999RG900002/epdf
https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-references/faq/anomalies.php
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise


 
 

‘The Mail On Sunday’ subsequently changed the caption on its fake graph to: “The red 

line shows the current NOAA world temperature graph - elevated in recent years due to 

the ‘adjusted’ sea data. The blue line is the Met Office's independent HadCRUT4 record. 

Although they are offset in temperature by 0.12°C due to different analysis techniques, 

they reveal that NOAA has been adjusted and so shows a steeper recent warming trend.” 

This does not correct the graph which still incorrectly lists 0 as equivalent to 14°C for 

both datasets. If the newspaper had printed the real graph with the same baseline for both 

datasets, the NOAA dataset would not appear “elevated” compared with the Met Office 

dataset. In addition, the graph does not show the previous version of the NOAA dataset 

(ERSST.v3b) so it is not possible to conclude that the new dataset results in a higher rate 

of warming. 

 

FALSE CLAIM 21: Sidebar (p.11): “…And how they were forced to correct it: They 

were forced to correct it: 18 months after the ‘Pausebuster’ paper was published in time 

for the 2015 Paris climate change conference, NOAA’s flawed sea temperature dataset is 

to be replaced. The new version will remedy its failings, and use data from both buoys 

and satellites (pictured) – which some say is the best data of all. The new version will 

show both lower temperatures and a lower warming trend since 2000.” 

 



FACT: This is misleading and inaccurate. The paper by Dr Karl and co-authors was not 

“published in time for the 2015 Paris climate change conference”, but was actually 

published by the journal ‘science’ five months after it was submitted for publication in 

December 2014. The ERSST.v4 dataset is due to be replaced by ERSST.v5 not because it 

is “flawed”, but instead because new analyses and datasets have been published since it 

was made public in June 2015, as the commentary by Dr Thorne for the website ‘carbon 

Brief’ makes clear. The new dataset will not use data from satellites, but will, like 

ERSST.v4, use data mainly from ships and buoys. The new paper by Dr Huang and co-

authors, which is currently undergoing peer review, concludes that the rate of warming 

since 2000 is now higher than was found by Dr Karl and co-authors, and does not show 

“a lower warming trend since 2000”. 

 

FALSE CLAIM 22: Sidebar (p.12): “It’s not the first time we’ve exposed dodgy climate 

data, which is why we’ve dubbed it…Climategate 2. Dr John Bates’s disclosures about 

the manipulation of data behind the ‘Pausebuster’ paper is the biggest scientific scandal 

since ‘Climategate’ in 2009 when, as this paper reported, thousands of leaked emails 

revealed scientists were trying to block access to data, and using a ‘trick’ to conceal 

embarrassing flaws in their claims about global warming.” 

 

FACT: This is untrue. The paper by Dr Karl and co-authors is not based on “dodgy 

climate data”. Dr Bates told the Associated Press that there was “no data tampering, no 

data changing, nothing malicious”. The publication of the paper by Dr Karl and co-

authors is not “the biggest scientific scandal” since November 2009. ‘Climategate’ is the 

term that climate change ‘sceptics’ use to describe the illegal hacking of emails and other 

documents from the Climatic Research Unit at the University of East Anglia. There is no 

similarity between the false allegations contained in Mr Rose’s article and the 

controversy over emails and documents from the Climatic Research Unit that were stolen 

from the computer server at the University of East Anglia. The emails and documents 

were not “leaked”, but stolen through computer hacking. Although nobody was ever 

brought to justice for the crime, a statement by Norfolk Police concluded that “the data 

breach was the result of a ‘sophisticated and carefully orchestrated attack on the CRU’s 

data files, carried out remotely via the internet’”. It added: “There is no evidence to 

suggest that anyone working at or associated with the University of East Anglia was 

involved in the crime”. Nine independent investigations were conducted into the content 

of the emails and documents by the Independent Climate Change Email Review, the 

International Panel set up by the University of East Anglia to examine the research of the 

Climatic Research Unit, the House of Commons Select Committee on Science and 

Technology, Pennsylvania State University, the United States Environmental Protection 

Agency, the Inspector General of the United States Department of Commerce and the 

United States National Science Foundation. None of these inquiries concluded that the 

stolen emails showed serious misconduct by any climate scientists. The emails did not 

reveal that climate scientists were “using a ‘trick’ to conceal embarrassing flaws in their 

claims about global warming”. The Independent Climate Change Email Review 

concluded: “The word trick has been widely taken to confirm the intention to deceive, but 

can equally well, when used by scientists, mean for example a mathematical approach 

brought to bear to solve a problem”. 

https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-noaa-updates-sea-surface-temperature-record
https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-noaa-updates-sea-surface-temperature-record
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
https://web.archive.org/web/20120719071718/http:/www.norfolk.police.uk/newsevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation.aspx
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
http://www.uea.ac.uk/documents/3154295/7847337/SAP.pdf/a6f591fc-fc6e-4a70-9648-8b943d84782b
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
https://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://www.psu.edu/ur/2014/fromlive/Final_Investigation_Report.pdf
https://www.epa.gov/climatechange/endangerment-and-cause-or-contribute-findings-greenhouse-gases-under-clean-air-act-1#1-3-3
https://www.epa.gov/climatechange/endangerment-and-cause-or-contribute-findings-greenhouse-gases-under-clean-air-act-1#1-3-3
https://web.archive.org/web/20110302010948/http:/www.oig.doc.gov/oig/reports/correspondence/2011.02.18_IG_to_Inhofe.pdf
http://www.science20.com/uploads/1770191916-429173860.pdf
http://www.science20.com/uploads/1770191916-429173860.pdf
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf


 

FALSE CLAIM 23: Sidebar (p.12): “Because of NOAA’s failure to ‘archive’ data used 

in the paper, its results can never be verified.” 

 

FACT: This is wrong. The datasets used by Dr Karl and co-authors for their paper have 

been made available and independently investigated by Dr Hausfather, who wrote in a 

commentary for the ‘Carbon Brief’ website that the findings “have been independently 

validated and agree with separate global temperature records created by other groups”. 

He added: “If anything, there is strong independent evidence that NOAA’s new record 

may be the most accurate one over the last two decades, at least for the two-thirds of the 

world covered in ocean.” 

 

FALSE CLAIM 24: Sidebar (p.12): “Climate change email row deepens as Mail on 

Sunday investigation reveals astonishing manipulation of data: Blowing up the graph 

show is disappears in 1961 artfully hidden behind the other colours. The reason? Because 

this is what it shows after 1961, a dramatic decline in global temperatures.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. The graphs did not show “manipulation of 

data”, but instead the method by which scientists removed inaccurate proxy data for the 

reconstruction of global temperatures from a graph in a publication for the World 

Meteorological Organisation. The Independent Climate Change Email Review 

concluded: “We do not find that it is misleading to curtail reconstructions at some point 

per se, or to splice data, but we believe that both of these procedures should have been 

made plain – ideally in the figure but certainly clearly described in either the caption or 

the text.” 

 

FALSE CLAIM 25: Sidebar (p.12): “Karl’s ‘Pausebuster’ paper was hugely influential in 

dictating the world agreement in Paris and sweeping US emissions cuts.” 

 

FACT: This untrue. The paper by Dr Karl and co-authors, which was published on 4 June 

2015, did not play a significant role in the Paris Agreement. There is no reference to the 

paper or the “pause” in the final version of the Agreement, or even in the early draft that 

existed in February 2015 before the paper’s publication. The paper was not mentioned by 

world leaders during their speeches at the beginning of the Paris summit on 30 November 

2015. 

 

FALSE CLAIM 26: Leading article (p.27): “But, as The Mail on Sunday reveals today, 

there are serious doubts about recent research – research which was used to thrust aside 

scepticism about the rate of warming, and so to intensify costly efforts to combat it.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. The article by David Rose has not provided 

any evidence to justify “serious doubts” about the paper by Dr Karl and co-authors. 

 

FALSE CLAIM 27: Leading article (p.27): “A distinguished climate scientist, Dr John 

Bates, has gone public with claims that a 2015 document was based upon unverified and 

misleading data.” 

https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf
http://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/english_paris_agreement.pdf
http://unfccc.int/resource/docs/2015/adp2/eng/01.pdf
http://unfccc.int/resource/docs/2015/adp2/eng/01.pdf


 

FACT: This is inaccurate and misleading. The “2015 document” was a paper by Dr Karl 

and co-authors which was published in a leading scientific journal, ‘Science’, after 

rigorous review by independent referees. The paper was not based on “unverified and 

misleading data”. Dr Karl and co-authors made their data available so that other scientists 

could independently verify the research results. Dr Zeke Hausfather and co-authors 

examined the paper by Dr Karl and co-authors and published their results in the journal 

‘Science Advances’ in January 2017. In a commentary for the ‘Carbon Brief’ website, Dr 

Hausfather stated: “While NOAA’s data management procedures may well need 

improvement, their results have been independently validated and agree with separate 

global temperature records created by other groups.” Dr Bates told Associated Press that 

there was “no data tampering, no data changing, nothing malicious”. 

 

FALSE CLAIM 28: Leading article (p.27): “America’s National Oceanic and 

Atmospheric Administration (NOAA) is now re-examining the 2015 figures on sea 

temperatures, which were measured using methods known to be unreliable.” 

 

FACT: This is untrue. NOAA is not “re-examining the 2015 figures on sea 

temperatures”. The ERSST.v4 dataset for sea surface temperatures was described in 

detail in the paper by Dr Huang and co-authors and published in February 2015 after 

independent peer review in the ‘Journal of Climate’ in February 2015. The sea surface 

temperatures were not “measured using methods known to be unreliable”. The paper by 

Dr Huang and co-authors described a series of 11 procedures that were applied to correct 

for potential errors in the data. 

 

FALSE CLAIM 29: Leading article (p.27): “The figures for land temperatures are equally 

questionable for different reasons.” 

 

FACT: This is false. The methods and results used by Dr Karl and co-authors in their 

paper were rigorously reviewed by independent referees for the journal ‘Science’. Dr 

Karl and co-authors used a new dataset, version 4, for land temperature measurements 

from the Global Historical Climatology Network. This was an update on the previous 

version 3 (GHCN.v3), which was released in May 2011. In a commentary for the website 

‘Carbon Brief’ about the land surface temperature data, GHCN.v4, used by Dr Karl and 

co-authors, Dr Hausfather wrote that “the land record was largely similar to their prior 

record and was responsible for relatively little of the increase in warming they showed”. 

 

FALSE CLAIM 30: Leading article (p.27): “Thanks to this revelation, much of the urgent 

rhetoric spouted by politicians since 2015 now looks threadbare. And President Donald 

Trump will find it easier than before to dismiss the Climate Change agenda completely. If 

he does, those who rushed to publicise these flawed data have only themselves to blame.” 

 

FACT: This is inaccurate and misleading. The unjustified allegations about the paper by 

Dr Karl and co-authors does not make the evidence base for urgent action on climate 

change look “threadbare”. The case for action is based on the evidence documented in 

many thousands of rigorous academic studies by tens of thousands of scientists around 

http://advances.sciencemag.org/content/3/1/e1601207.full
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/JCLI-D-14-00006.1
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise
https://www.carbonbrief.org/factcheck-mail-sundays-astonishing-evidence-global-temperature-rise


the world. It is not based on a single paper. The paper by Dr Karl and co-authors was not 

based on “flawed data”. Dr Bates told Associated Press that there was “no data 

tampering, no data changing, nothing malicious”. The paper was not “rushed”. Dr Marcia 

McNutt, who was editor of ‘Science’ at the time the paper was published, told Associated 

Press: “The paper was not rushed in any way. It had an exceptional number of reviewers, 

many more than average because we knew it was on a controversial topic. It had a lot of 

data analysis.” Dr McNutt is now President of the United States National Academy of 

Sciences. 

 

 

http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended
http://bigstory.ap.org/article/3fc5d49a349344f1967aadc4950e1a91/major-global-warming-study-again-questioned-again-defended

